Studenter tar fram strategier åt hotellkedja i årets Live-case

Frida Pålsson Werntoft
Frida Pålsson Werntoft presenterade för 160 studenter

Under onsdagen 20 oktober startade årets Live-case med tredjeårs-studenterna på kandidatprogrammen. I år är det Nordic Choice Hotels som förser studenterna med ett verkligt case att arbeta med.

På plats för att presentera företaget och uppgiften var vår egna alumn Frida Pålsson Werntoft, som idag arbetar som Director of Passion för Clarion Hotels, Nordic Chice Hotels. Under onsdagen presenterade hon bland annat en nulägesanalys för branschen. Med under presentationen (digitalt) var även Daniel Stenbäck, Chief Development, Pär Augustsson, VP Total Profit och Tina Tropp Jerresand, Head of People & Culture.

Uppgiften för studenterna

De senaste årens pandemi har drabbat besöksnäringen hårt. Clarion Hotels, en del av Nordic Choice Hotels, har också påverkats av minskade hotellnätter och har behövt göra akuta insatser för att överleva. Därför behöver företaget nu se över sina strategier för att stärka sin konkurrenskraft. Företagsledningen har därför gett dig i uppdrag att ta fram lämpliga strategier genom analyser av företagets omvärld och interna förutsättningar. Dessutom vill ledningen att du genomför en granskning av företagets verksamhetsstyrning och organisation i relation till din föreslagna utveckling av strategierna. Dina analyser ska utmynna i konkreta förslag på förändringar /förbättringar av verksamhetsstyrningen för att säkerställa en effektiv implementering av de föreslagna strategierna.

Studenterna har nu lite mer än en vecka på sig att arbeta med caset, som ingår i kursen Strategi och verksamhetsstyrning.