Visita/Tyra och Agnar Meurlings stiftelses stipendier på
8 000 kronor
Till bästa examensarbete för kandidatexamen inom Service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna frågor för företag och organisationer inom turismbranschen.
Motivering: Författarna har skrivit sitt examensarbete med stor medvetenhet och vetenskaplig noggrannhet. Det finns en mycket tydlig röd tråd igenom de olika delarna i arbetet, där titel, problemformulering, syfte, metod, teori och slutsatser bygger på varandra. Författarna kan dra viktiga och tydliga slutsatser som grundar sig på ett genuint fotarbete.
- Moa Bloom och Sarah Boustedt, Land i sikte! En fallstudie om hållbarhetsstrategier på en kryssningsdestination
Till bästa examensarbete för kandidatexamen inom Service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna frågor för företag och organisationer inom hotell- och restaurangbranschen.
Motivering: Examensarbetet är ett mycket intressant arbete med ett aktuellt tema. Examensarbetet belyser hur frågor kring risk, säkerhet och förtroende ställs på sin spets i en ny och växande form av verksamhet inom den så kallade delningsekonomin, där utbyte av tjänster sker mellan privatpersoner. Uppsatsen förenar på ett kreativt sätt olika teoretiska perspektiv, och med god analytisk blick och kritisk förmåga belyser författarna hur män och kvinnor förhåller sig till denna nya form av sociala gemenskap via kommersiellt värdskap.
- Daniel Andersson och Hidayah Abdulsomad, Är Airbnb till för alla? En kvalitativ studie om värdarnas förhållningssätt till risk och säkerhet
Svensk Handel syds stipendium på 8 000 kronor
Till bästa examensarbete för kandidatexamen inom Service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna frågor för företag och organisationer inom retailbranschen.
Motivering: Examensarbetet behandlar kunders uppfattning och attityd till butikers egna märkesvaror och andra leverantörers varumärken. Vidare diskuteras hur valet mellan butikens eget varumärke och andra leverantörers varumärke är beroende av sociala aspekter i kundens beslutsprocess. Studiens resultat är intressant för butikers framtida strategi avseende kedjeegna varumärken. Examensarbetet diskuterar således på ett mycket bra sätt ett ämne som berör många och har en tydlig strategisk betydelse för handeln.
Julia Eriksson och Johanna Helin, Kampen om konsumenterna - En studie om egna märkesvaror respektive leverantörers märkesvaror i dagligvaruhandeln
Helsingborgs stads stipendium på 8 000 kronor
Till bästa examensarbete för kandidatexamen inom Service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna hälsofrågor.
Motivering: Examensarbetet behandlar den tuffa utmaningen för chefer att både kunna hantera både administration och utveckling och hur självreflektion kan var en viktig del i att ge sig själv förutsättningar i sitt chefskap. Författarna förmår att tydliggöra denna problematik och utmaning på ett mycket intressant och underbyggt vis. Här finns en hög analytisk skärpa. Examensarbetet ger ett värdefullt bidrag till ökade kunskap om förutsättningar för ett gott chefskap.
- Camilla Bengtsson och Lisa Åkesson, Så mycket att göra – så lite tid, En fallstudie av chefers upplevelse och hantering av balans mellan administration och verksamhetsutveckling
Marknadsföreningen i Helsingborgs stipendium på 7 500 kronor
Till bästa examensarbete för kandidatexamen inom Service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna frågor inom området marknadsföring.
Motivering: Uppsatsen berör ett mycket aktuellt tema kring marknadsföring då den diskuterar samspelet mellan och integrationen av det digitala och det fysiska inom handeln. Mer specifikt diskuterar författarna på ett förtjänstfullt och insiktsfullt sätt hur handelsföretags användning av det fysiska forumet påverkas av digitaliseringen.
Stina Kymmer Gustafsson och Mikaela Seth, Fysiska butiker i en digitaliserad handel - En fallstudie i hur och varför multi-kanala företag praktiskt använder fysiska forum i relation till digitala forum
Nowaste Logistics stipendium på 10 000 kronor
Till bästa examensarbete för kandidatexamen inom Service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna frågor för företag och organisationer inom logistikbranschen.
Motivering: Författarna visar på ett balanserat sätt för- och nackdelar med bygglogistikcenter, tex när det gäller arbetssäkerhet, avfallshanteringen, och kostnader, samt pekar på möjliga strategier att utveckla sådana. De integrerar logistik och tjänstevetenskaps kunskaper på ett föredömligt sätt.
- Pontus Wifvesson och Mikael Öberg, Bygglogistikcenter - En möjlighet att förbättra samordningen och minska slöseriet inom byggbranschen?
MINEs hedersomnämnande
Till bästa examensarbete för kandidatexamen inom Service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna jämställdhets- och mångfaldsfrågor.
Motivering: Examensarbetet tar sin utgångpunkt i vårt behov att öka mångfalden i våra organisationer och att leda mångfaldsarbetet. Genom att se närmare på de diskurser som utmärker olika böcker kring ledning av mångfaldsarbetet visar författarna på att vår mycket traditionella, normativa och stereotypa bild av ledarskap även genomsyrar denna typ av arbete. Detta kan ses som mycket problematiskt då mångfaldsledningen, som den beskrivs i dess böcker, inte fungerar som normbrytande utan istället utestängande.
Johanna Persson och Anibal Pinera Gomez, Ett inkluderande ledarskap? Framställningen av ledarskap i ledarskaps- och diversity managementlitteratur