Boksläpp - "Ditt språk i min mun. Grannspråkets glädje och gagn"

Bok - Ditt språk i min mun

Onsdagen den 17 december kl. 16:30–18:00 är det boksläpp för ”Ditt språk i min mun. Grannspråkets glädje och gagn” av Anna Smedberg Bondesson. Efter en kort presentation av Centrum för Öresundsstudier och bokserien kommer Anna Smedberg Bondesson att presentera boken. Det bjuds samtidigt på vin, alkoholfritt och snacks.

Kunskaper i grannspråk behövs ofta inte för en grundläggande förståelse, men kan vara ett oöverträffat medel för andra mål och meningar, som ökad språklig, litterär, kulturell medvetenhet och, inte minst, förstärkt förmåga att förundras. Däri ligger grannspråkets glädje och gagn.

Ditt språk i min mun är en essäistisk språk- och litteraturanalytisk självbiografi som sprakar av engagemang. Med hjälp av Gösta Berlings saga som italiensk opera och Eugenio Montales Ligurien i Skandinavien vänder Anna Smedberg Bondesson upp och ner på perspektiven. Kulturradikalismens blinda fläckar skärskådas, och mysteriet med hur feminismen försvann från Danmark förblir ett mysterium. Dikter av Edith Södergran, Anna Rydstedt och Athena Farrokhzad analyseras och debatten kring poeten Yahya Hassan nyanseras.

Centrum för Öresundsstudier nr 34.
Makadam förlag

Mer information om boken finner du i bifogad PDF till höger.

Vänliga hälsningar,
Centrum för Öresundsstudier,