Alla vill resa men ingen vill vara turist

En backpacker på ett berg.

Vår universitetslektor, Erika Andersson Cederholm, deltog i somras i Sveriges Radios program "Kossornas planet" på ämnet resande och turism.

Vad är en turist?

– En turist är någon som är ute och reser, men vi lägger in mycket värderingar i ordet, oftast ambivalenta, både positiva och negativa.

De flesta vill ut och resa men vill sällan kalla sig själva för just turister. Anledningen till detta kan vara vi vill skilja oss från mängden. Att turista och åka på semester är ett massfenomen som man inte vill vara en del av. Man vill inte framstå som Stig Helmer i filmen "Sällskapsresan".

– Det är en fantastisk film som jag ofta använder mig av i undervisningen för nya turismstudenter. Den illustrerar väldigt träffsäkert vår hatkärlek till turister och turismen.

Backpackers - en paradox

Erika har även studerat Backpackers och hur de ser på sig själva och sitt resande. Att backpacka är en form av turism som betonar det individuella resandet och kan bland unga fungera som en övergångsrit in i vuxenlivet. Men trots att man vill klara sig själv, söker de även gemenskapen, vilket ibland leder till att hela byar av backpackers bildas.

– Det är en intressant paradox som uppstår.

Vad är nästa trend inom resande?

– Jag tror att vi kommer semestra på hemmaplan. Man behöver inte nödvändigtvis åka iväg för att upptäcka äventyr.