Service Management fortsätter att leverera studenter till internships på H&M

internship
Maria Backman, Lisa Engvall och Maria Wallin

Förra sommaren utlyste H&M ett antal internships (betald praktik) som inköpsassistent för studenter på kandidatprogrammet service management samt modevetenskap i Helsingborg och Textilhögskolan i Borås. Totalt tio studenter antogs efter en lång urvalsprocess, av dem var tre från service management. I år gjorde H&M samma sak och tre nya studenter från service management blev antagna. Vi har träffat några av dem.

Maria Backman går just nu andra året på utbildningen och är en av de studenter från service management som fick ett internship i sommar. Hon ska jobba inom H&M on-line, vilket hon ser fram emot eftersom H&M satsar mycket inom det området just nu. Hon är nyfiken på rollen som inköpsassistent och hoppas på att få en inblick i hur man jobbar på ett internationellt företag.
Maria B jobbade i H&M-butiken som ligger just under huvudkontoret i Stockholm i somras och nu ska hon alltså ta steget upp till huvudkontoret. Det faktum att hon jobbat i en av H&M:s butiker tror hon är en fördel för henne eftersom hon redan har kunskap om företagets strukturer och värderingar.

Maria Wallin och Lisa Engvall är två av de studenter som gjorde internship i somras och bekräftar båda två Maria Backmans förväntningar. De upplevde det som mycket lärorikt att jobba på en global arbetsplats där arbetsspråket är engelska och där besluten som fattas gäller samtliga länder där H&M har verksamhet.
Båda jobbade som inköpsassistenter i olika team där det ingick inköpare, designers, mönsterkonstruktörer och business controllers. Lisa menar att det var väldigt roligt att jobbet var så varierande, man fick ta del av allt från försäljningssiffror till design, det blev en blandning av ekonomi och kreativitet.

Maria W berättar att de fick gå internutbildningar, lära sig tekniska system, delta på case och seminarier. Under praktiken hade de möten varannan vecka med mentorer samt ett längre feedbacksamtal i slutet av praktikperioden. I själva verket var praktikplatsen en lång arbetsintervju, som nu har utmynnat i att både Maria W och Lisa har erbjudits anställning på H&M och börjar jobba där i juni, direkt efter examen.

Hade de någon nytta av sin utbildning i service management under sitt internship då?
- ”Ja, jag kände verkligen att jag har ett helhetstänk med mig från utbildningen. Jag har en förmåga att sätta kunden i centrum och tänka lönsamhet”, säger Maria W.
- ”Absolut, jag märkte att jag kunde alla termer och modeller och kände att jag hade ett försprång tack vare det”, säger Lisa.

Läs tidigare nyhet om internship på H&M.