– Boken handlar om hur växter och trädgårdar tar plats på marknader där kulturarv, historia och ursprung används som säljande argument. Med utgångspunkt i konkreta exempel diskuterar vi hur kulturarvsväxter skapas och säljs, hur historiska trädgårdar marknadsförs som besöksmål och hur kunskaper om traditionellt trädgårdshantverk förmedlas och cirkuleras i olika sammanhang, säger Carina Sjöholm som är författare tillsammans med Katarina Saltzman och Tina Westerlund.
Som en röd tråd genom boken löper ett antal exempel på hur en växt eller en hel trädgård kan väljas ut och identifieras som kulturarv, för att sedan på basis av sitt kulturarv paketeras som en produkt som förs ut på en marknad. Genom att följa trädgårdsväxter och trädgårdsmänniskor i sammanhang som på ett eller annat sätt förknippas med kulturarv närmar sig författarna frågor om hur kulturarv och trädgård förhåller sig till varandra och hur de tillsammans tar plats på marknader av olika slag.
– Det övergripande syftet har varit att uppmärksamma hur kulturarv skapas och kommer till uttryck i olika trädgårdssammanhang. Hur blir en växt en kulturarvsväxt? Vad händer när en växt, en trädgård eller en skötselåtgärd pekas ut som kulturarv? I vilka syften lyfts kulturarv som ett värde när trädgårdar, trädgårdsväxter och trädgårdsmästarkunskap förvaltas och förmedlas på olika marknader? säger Carina Sjöholm.