Sparbanksstiftelsen Skåne
Sparbanksstiftelsen Skåne ger ett stipendium på 8 000 kr till det bästa examensarbetet för kandidatexamen inom service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna jämställdhets- och mångfaldsfrågor. Stipendiet delas ut av Göran Melin.
Motivering: Finns det ledare, finns det också följare och även en maktrelation dem emellan. Genom att ställa frågor om hur makt ändras och utövas belyser författarna till denna uppsats att det i en maktrelation ändå finns utrymme för egenmakt. Det finns ett slags micromakt då den förgivettagna makthierarkien omförhandlas utifrån situationens flyktiga tillfälligheter. Hur denna omförhandling görs är genomsyrat av tillskrivna rollspecifika attribut som ger agerandet vissa ramar.
Genom ett kvalitativt material får vi som läsare insyn i detaljhandelns vardagliga vedermödor. Men författarna skriver: "…det finns sätt för följarna att utöva makt, inte bara över sin närmaste ledare utan även mot företaget som organisation." Och med denna analys förlänger författarna följarnas micromakt och erbjuder dem att omförhandla, inte bara sitt eget utrymme utan även den struktur organisationen är en del av.
Författarna visar i sin uppsats att det vardagliga och ordinära inte är så anspråkslöst som det vid första anblick verkar.
Titel: Följarskapets makt – Klädkoder och frukostraster som maktutövande i detaljhandelns vardag
Författare: Josefine Bergdahl och Johanna Bakos
Svensk Handel Stiftelsen Köpmannaförbundet
Svensk Handel Stiftelsen Köpmannaförbundet ger ett stipendium på 10 000 kronor till det bästa examensarbetet för kandidatexamen inom service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna frågor för företag och organisationer inom retailbranschen. Stipendiet delas ut av Bengt Larsson.
Motivering: Detta är gedigen och viktig studie som visar hur komplex förståelsen av logistik kan vara för aktörer inom ett citylogistikprojekt. Den uppmärksammar oss på utmaningarna med att privata aktörer och allmännyttiga aktörer har mycket olika syn på logistikens roll. Uppsatsens praktiska fynd är direkt användbara för aktörer i retailbranschen, med sitt fokus på "last mile", såväl som för aktörer med fokus på platsutveckling och kommunal service. Studien uppmärksammar läsaren på att det teoretiska begreppet värdeskapande är centralt men motsägelsefullt när citylogistik ska bli verklighet, bland annat därför att slutkonsumenten – den som handlar på postorder och förväntar sig leverans hem i brevlådan – faktiskt inte ser värdet i tjänsten utan bara tar den för givet. Frågan vem som är kund/aktör/värdeskapare handlar i slutänden om vem ska se värdet i tjänsten citylogistik. Retailföretagen? Kommunens ansvariga? Invånarna i staden? Här finns ett vetenskapligt bidrag som placerar uppsatsen med sin tydliga empiri, i forskningens framkant.
Titel: ”Vem vill gå en romantisk promenad i ett industriområde?” En kvalitativ studie om logistikens betydelse om en tjänst för olika aktörer i ett citylogistikprojekt
Författare: Frida Andersson och Josefin Andersson
Helsingborg stad
Helsingborg stad ger ett stipendium på 8 000 kronor till det bästa examensarbetet för kandidatexamen inom service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna hälsofrågor. Stipendiet delas ut av Agneta Kallstenius.
Motivering: Hälso- och sjukvården är en av de viktigaste branscherna i ett välfärdssamhälle; det är en komplex bransch där hierarkier och funktionssätt bevaras allt som oftast av hävd. Trots denna komplexitet kan det i mötet med en patient inte vara otydligt vem som gör vad och inte heller hur något ska utföras. Det finns inte heller något utrymme för att tvista om hur läkaren ska förhålla sig till sjuksköterskans roll och vice versa. Branschen upprätthålls av implicita antaganden om hur verksamheten ska skötas.
Genom ett rikt material visar författarna till denna uppsats hur sjuksköterskor i sin vardag är involverade i maktspel och flytande hierarkier. Själva branschen är egentligen inte viktig, däremot är omvårdnadstillfället den situation då hela hälso- och sjukvårdens funktionssätt ställs på sin spets. Denna situation aktualiserar flera dimensioner och nivåer av ledarskap vi som patienter inte ska märka – men de finns där som en dold gestalt.
Författarna har på ett enkelt språk klätt ett komplext och viktigt fenomen vi alla någon gång varit i kontakt med och som vi tar för givet ska fungera obemärkt och sömlöst.
Titel: Spindeln i nätet. En studie om flerdimensionella hierarkinivåer inom sjukvården
Författare: Emelie Sjöström och Julia Nordgärd
Nowaste
Nowaste Logistics ger ett stipendium på 10 000 kronor till det bästa examensarbetet för kandidatexamen inom service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna frågor för företag och organisationer inom logistikbranschen. Stipendiet delas ut av Jesper Brandin.
Motivering: Denna väl avgränsade och välskrivna uppsats visar hur fjärdepartslogistik innefattar en komplex integrering av försörjningskedjans alla komponenter och ett för kunden större överlåtande av sin verksamhet. Detta ställer högre krav på tillit i relationen mellan företaget och kund än logistikoutsourcing någonsin tidigare gjort. Uppsatsen identifierar en central paradox, nämligen att utvecklingen av att fjärdepartslogistiklösningar kräver en villighet från kunden att släppa ifrån sig kontroll, för att fjärdepartslogistikföretag ska kunna förse kunden med mer kontroll. Studien, som använder sig av en kvalitativ metodologisk ansats, visar på ett systematiskt och övertygande sätt betydelsen av mjuka variabler som tillit för innovation inom logistik.
Titel: Att släppa kontroll för att få kontroll. En studie om fjärdepartslogistiska relationer
Författare: Erik Göthner och Fredrik Svensson