"Jag kunde nischa mig mot en bransch som jag tyckte var intressant"
Redan innan studietiden hade Hannes Linné börjat jobba på H&M. Efter sin examen från Service management programmet fortsatte hans karriär inom företaget, med arbete först i London och sedan Köpenhamn. Idag arbetar han analytiskt med butiker i flera nordiska länder. Utbildningen gav honom en bred teoretisk bas att bygga vidare på, samtidigt som han fick möjlighet att fördjupa sig inom retail-branschen.
Vad jobbar du med idag och hur fick du ditt jobb?
Idag jobbar jag på H&M som Sales Market Expansion Controller med ansvar för Danmark, Norge och Island. Redan innan jag började studera jobbade jag som Sales Advisor på H&M och kände att det var ett företag jag som individ kunde och vill växa med. Efter att jag avslutade min examen valde jag att flytta till London där jag snabbt fastnade för yrket som Business Controller. Efter att sedan ha arbetat både i den brittiska och danska organisationen som Business Area Controller fick jag tillslut jobbet som Sales Market Expansion Controller.
I min nuvarande roll arbetar jag analytiskt med att optimera vår butiksportfölj i länderna jag är ansvarig för. Arbetet innefattar bland annat analyser över var vi ska öppna nya butiker, vilken typ av butik vi ska öppna samt hur vi optimerar våra existerande butiker. Med andra ord en väldigt bred roll!
Vad är den största utmaningen och det roligaste i ditt jobb?
Den största utmaningen skulle jag säga är just bredden och variationen i rollen då jag arbetar både gentemot olika funktioner inom expansion, men också mot teams i olika länder. Med det sagt är variationen också något av det absolut bästa med rollen då jag verkligen får ett helhetsgrepp över verksamheten i de olika länderna.
Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?
Här skulle jag säga att utbildningen gett mig en teoretisk grund att stå på, som jag sedan kunnat bygga vidare på genom min arbetslivserfarenheter, internutbildningar och ett intresse för att alltid lära mig mer. Dessutom har studietiden lärt mig att planera, prioritera och strukturera mitt arbete vilket jag också har stor nytta av.
Varför valde du att läsa service management?
När jag skulle välja utbildning valde jag mellan Service Management Retail och Ekonomi. Efter noggrant övervägande föll valet till slut på Service Management Retail eftersom jag kände att bredden på utbildningen gav mig en grund att bygga vidare på men även där jag kunde nischa mig mot en bransch som jag tyckte var otroligt intressant.
Vad skulle du vilja ge för tips till de som ska välja utbildning?
Vänta inte på att visionen över vad du vill jobba med i resten av ditt liv ska komma till dig. Våga sök in till den där utbildningen du fastnat lite extra för, även om du inte är säker på om det är helt rätt. Se en akademisk utbildning som något som öppnar dörrar och ger dig möjlighet att arbeta med saker du inte annars kunde, istället för något som låser dig i ett fack och avgör vad du ska jobba med efteråt.
Namn: Hannes Linné
Program: Service management, retail
Nuvarande jobb: Sales Market Expansion Controller - DK/ NO/ IS på H&M
Retail
Läs mer och sök till Service management, inriktning Retail.