Några av artikelns intressanta punkter enligt Gössling är att...
- Det är endast 45% av befolkningen i industriländerna som flyger under ett år, oftast färre (35% i Tyskland)
- Maximalt fyra procent av världsbefolkningen (och sannolikt bara hälften så många) flyger internationellt under ett år.
- 0.5% av världsbefolkningen står för mer än 50% av utsläppen från flyget.
Utdrag ur pressmeddelandet (publicerat av Linneuniversitetet, Ulrika Bergström, 4 november 2020)
"Framtidens flygskam ett måste för att rädda miljön"
En procent av världens befolkning står för mer än hälften av flygets koldioxidutsläpp. Det finns därför all anledning att se på flygresor på nytt sätt. Det är en elitaktivitet och inte alls vad flygbranschen vill att vi skall tro - att alla flyger. Det menar professor Stefan Gössling vid Linnéuniversitetet i en ny artikel, som publicerades i Global Environmental Change idag.
Före Corona förväntades den globala efterfrågan på lufttransporter att tredubblas under de kommande 30 åren. När pandemin slog till i våras, minskade de globala flygresorna med upp till 80 procent. Det gav forskarna Stefan Gössling och Andreas Humpe en möjlighet att titta närmare på omfattningen, distributionen och tillväxten av luftfarten som den såg ut fram till 2018.
Resultatet presenteras i en vetskaplig artikel som publicerats i Global Environmental Change. De båda forskarna analyserar bland annat vem det är som flyger, vilka utsläpp som uppstår och hur pandemin påverkat flyget när efterfrågan minskade.
Vidare läsning