Så fick de jobb inom inköp på H&M

Maria Wallin och Lisa Engvall
Maria Wallin och Lisa Engvall, inköpsassistenter på H&M

I juni tog Maria Wallin och Lisa Engvall examen från Service management programmet med inriktning retail. Redan då hade de fått fasta tjänster på H&M’s huvudkontor i Stockholm. Idag var de tillbaka på Campus Helsingborg för att berätta om sin resa, för de nya studenterna på retail-inriktningen.

De båda fick praktikplats på H&M som inköpsassistenter under sommaren efter sitt andra år på utbildningen. Vilket i sin tur ledde till att de blev erbjudna jobb, direkt efter examen. Även flera studenter från Service management arbetar på H&M, inom exempelvis försäljning, marknadsföring och ekonomi.

- Eftersom utbildningen är så bred, kan man själv välja vad man vill rikta in sig på. På ett så stort företag som H&M är flera olika roller möjliga efter vår utbildning. Service management är en attraktiv utbildning inom retail-branschen, berättar Maria.

Förmågan att sätta kunden i centrum och att ständigt ha ett kundfokus lyfter Maria och Lisa fram som en viktig del av utbildningen att ta med sig ut i arbetslivet. Kombinerat med sina praktikplatser och jobb i butik, innan och under utbildningen, kunde de tydligt knyta teorin till praktiken.

- Att söka praktikplats är något jag verkligen rekommenderar. Men också att skaffa sig annan typ av erfarenhet, exempelvis i kårer eller nationer, säger Lisa.

Maria och Lisa gav några tips på vägen om man riktar in sig på ett framtida jobb på företag såsom H&M:

1.    Skaffa dig butikserfarenhet
2.    Ha ett starkt intresse för mode och trender
3.    Få kunskap inom området, exempelvis genom praktik
4.    Bli bekväm med engelska, om det är ett internationellt företag
5.    Genom att jobba extra eller ha sidoprojekt kan du visa på ledarskap
6.    Sätt dig in i företagets värderingar.