Premiär för samarbete med CBS i Köpenhamn

Första digitala tourism workshopen

Designa appar som riktar sig mot pop-kulturturister. Det har mastersstudenterna fått göra under en tvådagars workshop i Köpenhamn om sociala medier och turism. Workshopen är den första av sitt slag och organiserades av Institutionen för service management och tjänstevetenskap och Department of International Economics och Management, Copenhagen Business School (CBS).

Nio mastersstudenter från Institutionen för service management och tjänstevetenskap valde i förra veckan att åka över till Köpenhamn för att delta i en workshop med temat sociala medier och turism.

Under workshopen fick mastersstudenterna tillsammans med studenter från service management utbildningen vid CBS lyssna på det nyaste inom forskningen kring digital turism och designmetoder. Därefter fick de en möjlighet att designa olika appar inom sociala medier som riktade sig mot pop-kulturturister.

Följden blev att studenterna utvecklade en app för turister som följt den amerikanska tv-serien Sex and the City och vill gå i Carries, Samanthas, Mirandas och Charlottes spår i New York. Andra appar som utvecklades under workshopen fokuserade på turister som är intresserade av Game of Thrones och James Bond.

Med workshopen lyckades Mia Larson från Institutionen för service management och tjänstevetenskap och Ana-María Munar från CBS bygga vidare på erfarenheter de fått från förra årets Innovation & Tourism International Seminar och även införliva dem i undervisningen.