Genombrott för hållbar turism - ett samtal om överturism och framtidens resande

Hållbar turism

Hur är vårt begär efter att resa förenligt med hållbar urban turism? Under framtidsveckan på Lunds universiet diskuterar forskarna Cecilia Cassinger och Jan Henrik Nilsson framtidens resande från ett hållbarhetsperspektiv.

Turism dominerar alltmer det sociala livet i Europas storstäder. Turisternas konsumtion gynnar den lokala ekonomin men det ökade flödet av turister lämnar också efter sig problem kopplat till exempelvis utsläpp av växthusgaser, trängsel, nedskräpning och ökad trafik. Vilka konflikter finns det mellan köpsugna turister och ett hållbart samhälle?

I detta föredrag belyses dessa konflikter genom fenomenet överturism som nyligen fått stor uppmärksamhet i svensk och nationell press. Ämnet diskuterats flitigt i relation till det globala utvecklingsmålet om hållbara och motståndskraftiga städer och samhällen i FN:s håll­bar­hets­agenda 2030.

Forskarna Cecilia Cassinger och Jan Henrik Nilsson föreslår att vårt fortsatta resande förutsätter en förändring av hur vi förstår turism.

Seminarium under framtidsveckan

21 oktober 14.00-15.00

Samtalet sker på E7, Campus Helsingborg och online.

Det här samtalet vänder sig till dig som är allmänt intresserad av konsumtion, resande, sociala mönster och hållbarhet.

Det vänder sig också till yrkesverksamma inom exempelvis detaljhandel liksom personer som arbetar med turism-och destinationsutveckling.

• Cecilia Cassinger, docent vid institutionen för strategisk kommunikation
  • Jan Henrik Nilsson, docent vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap

Framtidsveckan

Evenemanget är en del av Framtidsveckan 18-24 oktober 2021 vid Lunds universitet. Se hela veckans program här – lu.se/framtidsveckan.