Pandemin har medfört förändrade resvanor. Restriktionerna under Covid-19 har gjort det omöjligt att ta en weekend i Shanghai.
– De där jet-set resorna när en VD flyger över Atlanten för att signera ett “viktigt” avtal var redan på väg neråt statusmässigt. Pandemin har skyndat på den förskjutningen. Flygresorna har gjort en kraftig klassresa neråt, säger Ola Thufvesson, lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet.
Den status som bland övre samhällsklasser tidigare har förknippats med långväga semestrar eller tjänsteresor, har i viss utsträckning ersatts av mer miljömedvetna resor.
– Att cykla i tweedkostym på Öland eller Österlen och dricka lokalt producerat vin är något den medvetna klassen skrutit om i sommar. Där hittas statusen idag, säger Ola Thufvesson.
– Men är dessa mer lokala semesterresor med lågt klimatavtryck här för att stanna? Eller är det något som pandemin tvingat fram? För att förstå det behöver vi diskutera turism i ett bredare perspektiv, säger Malin Zillinger, lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet.
Flexibilitet vägen framåt
Vad som särskilt utmärkt sig under pandemin är att näringar som snabbt kunnat ställa om, klarat sig bättre än de som hållit fast vid gamla koncept.
– Ett skidhotell som blivit ett vandringscentrum har exempelvis kunna nå helt nya kunder och ridit på vågen av att fler vill ut i naturen, säger Ola Thufvesson.
– Samhället i stort svänger snabbt, detsamma gäller besöksnäringen, säger Malin Zillinger.
Kommer vi sluta åka på charter?
– Det är tiotusenkronorsfrågan. Tjänsteresor till Skellefteå för ett 2-timmars möte tror jag vi kan räkna bort. Men hur vår hållbarhetsmoral för privat resande ser ut… Ja, det är nog en fråga vi har all anledning att fördjupa oss i detta seminarium, säger Ola Thufvesson.
Seminarium under framtidsveckan
19 oktober 14.30-15.30
Samtalet sker på E7, Campus Helsingborg och online.
Det här samtalet vänder sig till dig som arbetar inom turism och besöksnäring.
Det passar även dig som arbetar med destinationsutveckling, företagsutveckling, företagskultur och organisationsutveckling.
Medverkande
- Malin Zillinger, lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet.
- Ola Thufvesson, lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet.
Anmälan
- Du som vill delta fysiskt behöver anmäla dig, vilket du gör genom att klicka här - confetti.events
- Du som vill delta digitalt deltar via Zoom och använder följande länk: https://lu-se.zoom.us/j/64379911087
Framtidsveckan
Evenemanget är en del av Framtidsveckan 18-24 oktober 2021 vid Lunds universitet. Se hela veckans program här – lu.se/framtidsveckan.