Examensarbete om chefers hälsa presenterades för Helsingborgs stad

Kollage med foton. Till vänster Jennifer Hedström och Mathilda Forsell, till höger Dubrovnik.
Jennifer Hedström och Mathilda Forsell fick ett vänortsstipendium från Helsingborgs stad vilket möjliggjorde ett examensarbete om chefer i Dubrovnik.

Hur upplever kroatiska chefer hälsa och ohälsa på arbetsplatsen? Genom ett vänortsstipendium från Helsingborgs stad kunde Mathilda Forsell och Jennifer Hedström resa till Dubrovnik för att undersöka just detta. På avslutningsceremonin för kandidatstudenter 7 juni tilldelades de sedan ett stipendium för det bästa arbetet inom hälsa och dagen efter presenterade de sina resultat för Helsingborgs stad.

Syftet med studien var att ta reda på hur kroatiska chefer upplever hälsa och ohälsa på arbetsplatsen med hjälp av KASAM och krav-kontroll-stöd-modellen samt hur kulturella dimensioner kan påverka deras upplevda hälsa. Mathilda Forsell och Jennifer Hedström kom fram till att socialt stöd, syfte och mening har en påverkan på det upplevda välbefinnandet hos cheferna.

– Att finna ett syfte med sitt arbete är en betydelsefull faktor och i många av chefernas fall handlar det om att bidra till samhället. De finner därav en mening med sin roll inom organisationen vilket påverkar deras upplevda välbefinnande positivt, menar Forsell och Hedström.

Examensarbetet, "Arbetslivets galenskap – En kvalitativ studie om kroatiska chefers upplevda välbefinnande och arbetsrelaterade ohälsa", har utgått från en kvalitativ metod i form av djupintervjuer och en fokusgrupp för att fånga chefers upplevelser om hälsa och ohälsa. Den empiriska insamlingen gjordes i en stad i Kroatien tack vare ett tilldelat stipendium från Helsingborgs stad. Den färdiga uppsatsen prisades sedan genom ett till stipendium från Helsingborgs stad för det bästa examensarbetet för kandidatexamen inom Service management som behandlar intressanta, relevanta och angelägna hälsofrågor vid avslutningsceremonin för kandidatstudenterna med motiveringen:

Denna uppsats bidrar till en ökad förståelse av hur chefer ser på och talar om välbefinnande på arbetsplatsen. Ett område som det finns begränsad forskning om i alla länder. Vi tas med till ett land i Europa, nämligen Kroatien. Studiens resultat visar bland annat på att samarbete, socialt stöd, acceptans för sin roll och känslan av att bidra till samhället har betydelse för chefers upplevelse av välbefinnande. Studien ger ett viktigt teoretiskt såväl som praktiskt bidrag inom service management, och inte minst till det centrala fältet chef-och ledarskap. Dessutom vägleds läsare förtjänstfullt genom hela uppsatsen.

Forsell och Hedström fick därefter presentera sitt arbete inför Helsingborgs stad.

– Att få chansen att testa våra teorier om hälsa och välbefinnande i ett annat land än Sverige har varit en spännande och lärorik resa. Det som är särskilt fantastiskt är att chefernas svar inte bara har gett oss nya insikter, utan också bekräftat att vårt arbete sträcker sig bortom geografiska gränser. Det är genom att möta olikheter och kulturella variationer som våra idéer formas och berikas. Genom att utforska, utmana och anpassa oss till nya kontexter har vi kunnat skapa en ännu djupare förståelse för det som verkligen främjar chefers välbefinnande. Att kunna utvidga vårt perspektiv samtidigt som vi gör en positiv skillnad gör denna resa otroligt spännande och givande. Vi är tacksamma över att Helsingborgs stad gav oss möjligheten att resa till Kroatien och skriva vår uppsats. Det har också varit en ära att presentera resultaten för vänortskommittén. Avslutningsvis är det en ära att få ett stipendium för årets bästa examensarbete inom Service Management, även det från Helsingborgs stad, vilket innebär att vi kommer att få presentera vårt arbete senare i höst, säger Forsell och Hedström.