Fisket i fokus

Fiskepolitik
Hur ser framtiden ut för fiskenäringen?

Nästa vecka samlas politiker, forskare, representanter från restaurangbranschen och yrkesfiskare i Simrishamn för att diskutera fiskets framtid under konferensen Östersjöfiske 2020.

Temat för konferensen är hur den svenska fiskeresursen som EU varje år delar ut till sina medlemsländer ska allokeras och utnyttjas, berättar professor Johan Hultman från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Campus Helsingborg.

Konflikt hotar

Just nu pågår en utveckling där rätten att fiska går mot att bli en köp- och säljbar handelsvara yrkesfiskare emellan. I denna utveckling gömmer sig en möjlig konflikt mellan företagsekonomiska intressen – kapitalstarka fiskeföretag köper upp fiskerättigheter från mindre – och ett samhällsintresse, säger Johan Hultman.

Första dagen av konferensen ägnas åt workshops kring marknaden för lokalt och hållbart fiske. Det blir också inspirationsföredrag av bland andra Titti Qvarnström, som i fjol som första kvinnliga kock i Sverige fick en stjärna i Guide Michelin.

Andra dagen blir det uppföljning på vad som hänt i debatten om fisket sedan i fjol. Här blir det föredrag om vilka lärdomar Sverige kan dra från Danmark vad gäller ändringar av kvotfördelningen. Andra programpunkter handlar bland annat om fiskbeståndens status och om hur framtiden ser ut för storskalig förädling vid Östersjökusten.

Största möjliga nytta

Det är ett stort event som syftar till att diskutera hur den svenska fiskeresursen kan användas för att skapa största möjliga samhällsnytta och hur forskning, kommuner, myndigheter och fiskerinäringen tillsammans kan utveckla nya marknader och tjänster som maximerar värdet på den svenska fisken, sammanfattar Johan Hultman.

Han driver tillsammans med universitetslektor Filippa Säwe ett forskningsprojekt kring fiske, "Hållbarhet genom marknader?", och konferensen är en viktig del i projektet.

Konferensen hålls den 17–18 november på Marint centrum i Simrishamn. Förutom Lunds universitet är det Länsstyrelsen Skåne, Livsmedelsakademin, Simrishamns kommun och Marint centrum som arrangerar eventet. Tanken är att det ska bli ytterligare konferenser årligen om ämnet fram till och med år 2020.

Läs också en intervju med Johan Hultman och Filippa Säwe och hur de använder sig av så kallad aktionsforskning.