Boken är en tvärvetenskaplig antologi som ges ut av Makadam förlag. Såväl boken som workshopen gav besökarna en inblick i modeforskningen och en mängd konkreta exempel på hur modehandelns utmaningar och möjligheter.
Ida de Wit Sandströms avhandlingsarbete handlar om livsstilsbutiker och i sitt föredrag berörde hon bland annat handelns entreprenörskap, och skapandet av så kallade livsstilsbutiker.
Centrum för handelsforsknings ordförande och tillika professor på Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Cecilia Fredriksson, avslutade förmiddagspasset. Hennes föredrag handlade om antikonsumism – att sluta shoppa, avprogrammera, trendvägra. Hon nämnde fenomen som Four Fit Challenge, en utmaning på sociala medier där deltagare uppmanades att använda bara fyra plagg på en vecka.
Läs mer om workshopen på www.ehl.lu.se.
Läs mer om Centrum för handelsforskning.
Ida de Wit Sandström och Cecilia Fredriksson på bokmässan.