Vår alumn Victor är vinodlare på Kullahalvön

alumn

Helsingborgs Dagblad skriver om Victor Dahl, som framgångsrikt driver Kullahalvöns vingård. Victor tog examen från kandidatprogrammet i Logistics Service Management för tre år sedan.

Den soliga våren och hösten har inneburit en toppensäsong för Sveriges vinodlare. Så även på Kullahalvöns vingård, där druvorna nu redan står på jäsning. Bland de långa raderna av vinrankor på gården i närheten av Lerhamn är det så gott som tomt på druvor: redan i början på september skördades de i år. Nu står alltsammans och jäser. I år räknar man med att det ska bli runt 3000 flaskor av skörden, jämfört med 2200 i fjol.

– Det är både kvalitet och kvantitet som har varit väldigt god denna säsong. Många odlare säger att det här är året som man kommer att komma ihåg, säger Victor Dahl, som är en av dem som tog över Kullahalvöns vingård för drygt ett år sedan.

Läs hela artikeln i HD