Campus första hedersdoktor vill utmana

Michael Hall håller föreläsning om turismen.

I måndags höll campus första hedersdoktor, Michael Hall, en föreläsning på temat "Tourism Myths and the Mythology of Tourism" och idag kan du läsa om honom och föreläsningen i Helsingborgs dagblad.

Geografen Michael Halls arbete spänner över alla typer av mänsklig mobilitet, från turism till migration där han samtidigt lyckas förena två så skilda perspektiv som marknadsföring och ekologiskt hållbarhet. Få forskare kan mäta sig med honom när det gäller praktisk tillämpning och produktion av relevant forskning inom fältet för turism och hållbar utveckling. Michael Hall är verksam vid University of Canterbury i Nya Zeeland. Han är den förste som får titeln hedersdoktor vid Campus Helsingborg, knuten till samhällsvetenskapliga institutionen. Enligt fakultetens motivering har Michael Hall under många år gett ett ovärderligt stöd till Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Han kommer att befinna sig på Campus Helsingborg ungefär en vecka om året. Efter måndagens föreläsning åker han hem för att återkomma i oktober.

Läs artikeln på Helsingborgs dagblads webb.

Hedersdoktor

Hedersdoktor, dr h.c. (latin: doctor honoris causa) är en hederstitel som delas ut av en fakultet vid ett universitet enbart som en utmärkelse, alltså utan att denne har avlagt doktorsexamen eller erövrat doktorsgraden vid det aktuella universitetet. Däremot skall hedersdoktorn antingen utanför det akademiska examinationssystemet ha utfört motsvarande prestationer eller ha utfört en för den vetenskapliga forskningen annars synnerligen gagnande gärning. De flesta hedersdoktorer är antingen forskare inom ett annat område som en fakultet som ett tvärvetenskapligt erkännande vill belöna, eller forskarkolleger som man såsom en markering av till exempel sina internationella kontakter vill knyta till sin arbetsgemenskap.

Se mer på wikipedia