Det internationella resandet spås öka väsentligt de närmaste tiotal åren. Besöksnäringen är Sveriges största tjänsteexportnäring i form av utländska besökares konsumtion i Sverige. Samtidigt är den i sin linda sett till sin utvecklingspotential.
I projektet Besöksanledningens vara eller icke-vara: informationsspridningens betydelse för attraktioners framgång undersöks och analyseras hur besökare söker efter information om det som marknadsförs som attraktiva besöksanledningar före och under resan. Projektet har blivit tilldelat 1 400 000 kr och leds av Malin Zillinger. Medverkande i projektet är även Lena Eskilsson och Maria Månsson.
I en intervju på Besöknäringens forsknings- och utvecklingsfonds webb berättar Malin att "– Vi ska undersöka hur turister gör rent konkret när de söker information före och under sin Sverigevistelse och vilken information som fastnar. Vi vill veta varför de väljer att besöka just Sverige, vilka informationskanaler de använder och hur de kombinerar internet och ”offline”-källor. Vi vill förstå mer om vad en attraktiv besöksanledning är ur deras perspektiv."
Läs hela intervjun med Malin Zillinger där hon berättar mer om projektet.
Läs mer om de övriga projekten i Besöknäringens forsknings- och utvecklingsfonds pressmeddelande.