Masterstudenterna höll lyckad konferens

HelsingHagen

Ett 30-tal forskare, studenter och representanter från näringsliv samtalade om matturism under konferensen HelsingHagen - Experiences in Helsingborg and Copenhagen.

Konferensen anordnades av andraårsstudenterna på masterprogrammet med inriktning turism den 14 januari.

Årets konferens började med en paneldiskussion som tog upp viktiga frågor om hur till exempel matupplevelser kan öka attraktiviteten av en plats och locka matturister.

Därefter fortsatte konferensen med olika projektpresentationer där studenterna fick möjlighet att presentera fyra projekt som de tagit fram genom samarbete med aktörer utanför universitet.

Ett av projekten handlade om att öka den holistiska förståelsen för regionala innovationssystem som syftar till att utveckla Helsingborg som matstad.

I de tre andra projekten var restaurangen i fokus. I ett av dessa projekt har studenterna undersökt hur det går att få översikt över en kundgrupp på en restaurang. I de två andra annat handlade det om hur etniska restauranger försöker och lyckas skapa autenticitet, samt om restaurangkunder också söker efter upplevelser när de ska äta och dricka.