Forskare inspirerar och utmanar i ny bok

Hållbarhetsforum

Ska forskaren vara en opartisk iakttagare eller ska forskaren ta en mer aktiv roll i samhällsutvecklingen? Och hur når vi till det högsta steget i avfallstrappan? Det är några av frågorna som fyra forskare på institutionen ställer i antologin "15 hållbara lösningar för framtiden".

Boken är den andra av sitt slag i Lunds universitets Hållbarhetsforums antologiserie om forskning och vår tids stora utmaningar.  I boken försöker forskarna Johan Hultman, Filippa Säwe, Hervé Corvellec och Anette Svingstedt från institutionen tillsammans med 16 andra forskare lyfta upp flera perspektiv som kan väcka intresse och uppmuntra till samtal om hur vi går från ord till handling i arbetet mot en hållbar framtid.

För forskarna Johan Hultman och Filippa Säwe del är frågan om det kustnära fiskets överlevnad i detta sammanhang viktigt. I deras bidrag till antologin frågar de sig hur samhällsforskare kan bli en del av förändringsprocessen som skapar ett levande kustnära fiske – som samtidigt är ekologiskt hållbart? De beskriver målkonflikter som kan uppstå i det konkreta arbetet att skapa en hållbar utveckling. De frågar sig också hur långt sträcker sig forskarens roll i detta arbete? Ska forskaren vara en opartisk iakttagare eller ska forskaren ta en mer aktiv roll i samhällsutvecklingen?

I det senaste numret tas också andra frågor upp som handlar om hållbarhet. Bland annat vad innebär egentligen en hållbar utveckling? Hur går man från ord till handling? Och hur ser vägen mot en fossilfri framtid ut?

I denna kontext sätter forskarna Hervé Corvellec och Anette Svingstedt framför allt fokus på hinder som avfallsorganisationer möter när de ska förebygga industriellt och kommersiellt avfall och försöka nå till det högsta steget i en avfallstrappa som EU beslutat om. Det vill säga hur vi i första hand ska kunna nå en nivå där vi blir bättre på att förebygga avfall, samtidigt som vi lyckas minska på mängden avfall som skickas till återbruk, återvinning, förbränning, energiåtervinning och slutligen deponering.

Du kan läsa och ladda ner boken och forskarnas bidrag på Hållbarhetsforum.