1,4 miljoner till turismforskning

Tropical beach i Helsingborg

Institutionen kommer få 1,4 miljoner kronor av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF som i år delade ut forskningsmedel till tre universitet. Medlen ska hjälpa till att utveckla besöksnäringen i Sverige.

– De tvååriga forskningsprojekten handlar om attraktiva svenska besöksanledningar och om hur destinationer, evenemang, företag och anställda i Sverige kan stå sig i den globala konkurrensen om det nationella och internationella resandet. Därför är denna forskningssatsning oerhört viktig, säger Stina Algotson, vd på BFUF i ett pressmeddelande.

Forskarna som får forskningsmedel på Institutionen för service management och tjänstevetenskap är lektorerna Malin Zillinger, Lena Eskilsson och Maria Månsson som tidigare i år disputerade på institutionen.

Studien heter Besöksanledningens vara eller icke-vara: informationsspridningens betydelse för attraktioners framgång. Den har som syfte att undersöka och analysera hur besökare söker efter information om det som marknadsförs som attraktiva besöksanledningar före och under resan.

Forskningsmedlen delas ut av BFUF, som ägs av HRF och Visita. Tjugofyra ansökningar från sjutton universitet och institut sökte projektbidrag 2015.

Kontakta Malin Zillinger eller Lena Eskilsson för mera information.