Projekt får 4,9 miljoner kronor

Anette Svingstedt

Vinnova ska finansiera forskningsprojektet “Paketautomat i stad och glesbygd på företag och myndigheter” som ska hjälpa Sverige nå sina miljömål.

Anette Svingstedt som är universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap har tillsammans med forskare från förpackningslogistik vid Institutionen för designvetenskaper på Lunds tekniska högskola ansökt om forskningmedel från Vinnova.

Forskningsprojektet som nu får forskningsmedel ska i huvudsak se på hur det går att förbättra användningen av automater för att skicka och ta emot paket. Vinnova beskriver projektet som ett av flera projekt som är viktiga för att Sverige ska nå de nationella transport- och miljöpolitiska målen.

Totalt får forskningsprojektet 4,9 miljoner kronor.