– Folk blir chockade när de ser omfattningen av den här trafiken, säger Henrik Sternberg till SVT.
Forskargruppen där Henrik Sternberg ingår har med hjälp av en app låtit medtrafikanter rapportera in när de ser en utländsk lastbil. Flera tusen registreringsnummer har sammanställts och lastbilarnas rutter har kartlagts i det de kallar Cabotagestudien.
Studien visar för första gången hur utbrett det är med brott mot de så kallade cabotagereglerna som innebär att när en utländsk lastbil kommer till Sverige med en last får de göra tre andra transporter inom en vecka innan de måste lämna landet.
– För att ta ett exempel. Ett bulgariskt åkeri som har sex lastbilar i Sverige, de lämnar ytterst sällan landet, vissa av bilarna lämnar aldrig landet. De kör med makedonska chaufförer som givetvis har mycket sämre villkor än vad reglerna säger i Sverige, säger Henrik Sternberg till SVT.
Forskargruppens kartläggning visar också att fusket leder till prisdumpning inom åkerinäringen.
– Det betyder att de företag som försöker följa svenska regler, som försöker följa de avtal som gäller för transporter i Sverige står inför en mycket svår framtid, säger Henrik Sternberg.