Sofia valde kurser med framtidens jobb i åtanke

Sofia läste valbara kurser vid Institutionen för tjänstevetenskap eftersom det dels passade hennes liv och dels för att det stärkte hennes profil för ett arbete inom HR.

Vad tyckte du om den valfria terminen?

Jag tycker det är skönt att man får välja, även om man väljer att inte åka på utbyte eller praktisera. Du kan gå efter ditt intresse mer och välja inriktning. Det är bra att det också finns möjlighet att välja några olika kurser på Campus. Jag hade personligen inget behov av att plugga utomlands då jag redan bott och arbetat utomlands i perioder, och eftersom jag redan har jobb vid sidan av studierna kände jag inte att praktiken lockade heller. Jag har mitt liv i Helsingborg och jag hade inget större intresse av att läsa på distans så det var skönt att kunna läsa även denna termin på plats.

Hur kom du fram till vad du skulle välja?

Det var ett lätt beslut eftersom jag ville vara kvar här i Helsingborg. Jag valde de kurser som var inriktade på mitt intresse. Jag jobbar med HR idag och vill fortsätta på det spåret. Jag tyckte att kurserna lät intressanta och med aktuella ämnen som kändes relevanta att uppdatera sig inom för att snart komma ut i arbetslivet på heltid.

Hur var det att läsa kurser på engelska?

Jag tycker det var bra att kurserna var på engelska. Det är bra att få öva mer på det. Vi är ganska vana sedan innan att ha litteratur på engelska, men det var en utmaning att skriva och formulera sig på en hög nivå på engelska under den första kursen. Det vande man sig vid under terminens gång och det blev naturligt, nästan så att det blev lite konstigt att gå tillbaka till svenskan under den första kursen på vårterminen. Jag tycker också att det är positivt att det är på engelska eftersom de på utbyte läst sin termin på engelska. Det blir som att vi alla har samma förutsättningar.

Vilken var din favoritkurs?

Det står mellan två tror jag, Digitalisation & services, som jag tyckte var intressant eftersom det djupdök i framtiden och AI, och gav förståelse för dess påverkan på service. Jag har inte tänkt så mycket på serviceperspektivet i samband med AI innan, men världen blir ju mer och mer digitaliserad och det var intressant att fundera på hur det blir i framtiden.

Den andra favoriten var Sustainable services. Det var mycket katastrof-scenarion och väldigt provocerande frågeställningar, men det var meningen för att skapa ett ifrågasättande och belysa den aktuella debatten och forskningen. Den gav en förståelse för hur det hänger ihop med tjänster och service, mer än bara källsortering och klädåtervinning.

Hur kan du ha användning av kurserna i framtiden, tror du?

Jag jobbar som tidigare nämnt med HR och har planer på att fortsätta med det efter examen. Det är inom resebranschen, så hållbarhet är definitivt en aktuell fråga. Digitalisering är och kommer bli viktigt i alla branscher, så det är alltid bra att ha större insikt i den utvecklingen. Risk- och krisledning känns också aktuellt i och med hur världen ser ut, speciellt nu efter Covid-19 och osäkerheten i samband med andra aktuella händelser. Mångfaldsarbete är det som tas upp i Diversity management, vilket jag tycker gav mig en djupare förståelse av hur man ska tänka framöver oavsett ställning eller arbetsplats så är det alltid bra att ha med sig.

Sofia Palm.

Sofia Palm

Inriktning: Hälsa
Kurser: Digitalisation & Services, Diversity Management, Risk & Crisis Management, Sustainable services.