Oscar gjorde en utbytestermin närmare naturen

Oscar var säker på att han ville studera utomlands, men kom inte till sitt förstahandsval. Istället tänkte han då taktiskt och valde ett resemål som var mer unikt och lättare att få plats på. Det blev Island, ett ställe som passade bra ihop med hans kärlek till natur och vandring.

Varför ville du studera utomlands?

Jag har alltid älskat att resa och se nya platser, så när alternativet att studera utomlands fanns så var det en no-brainer. Sedan vet jag att det skulle hjälpa mig i framtiden i framtida jobb.

Varför blev det Island?

Island var inte mitt första val, men jag har varit där 1 gång tidigare och älskade det. Så tänkte, varför inte? Älskar natur och att vandra så att åka till ett land som Island med sådan otrolig natur var givet.

Hur var det att studera i ett annat land?

Prövande på många sätt och vis. Att flytta själv till ett helt nytt land med en annan kultur är svårt, men otroligt givande på samma gång. Jag lärde mig ganska snabbt att alla utlandsstudenter är i samma sits och man inte är ensam, det hjälpte. Själva studierna gick väldigt bra och jag upplevde att de var enklare än mina studier i Lund. Så överlag var det en riktigt häftig upplevelse.

Hur skilde det sig från att studera i Sverige?

Som sagt upplevde jag att studierna var lättare än i Sverige. Med det sagt så kan det nog skifta beroende på vad man studerar. Sedan upplevde jag att de använder sig av mer onlinestudier i form av föreläsningar, prov och andra examinerande uppgifter.

Vad var de bästa med din utlandstermin?

De bästa var utan tvekan fritiden och alla utflykter man kunde göra. Studierna gick såklart först men fanns så mycket tid att hitta på saker vid sidan av. Att utforska och se ön var fantastiskt och utan tvekan det bästa.

Vad skulle du säga till andra som funderar på utlandsstudier?

Tveka inte, kör! Om tankarna finns där så skadar det absolut inte att skicka en ansökan om att få åka. Och ifall du får plats, oavsett vart du kommer in, så tycker jag verkligen att du ska köra. Du kommer inte ångra något. Det är så otroligt givande på så många sätt och framtida rekryterare kommer tycka det är attraktivt att du gjort en termin utomlands. Ifall jag kunde åka en till termin hade jag gjort det!

Tips! Ett tips är att tänka utanför boxen och att inte bara söka till dina första eller andra val. Många kommer söka till Australien eller USA, så sök andra länder också som kanske inte lika många kommer söka till. Det spelar ingen roll vart du hamnar, du kommer ha så kul!

En person står med armarna i luften i bakgrunden syns ett vattenfall.

Oscar Mårtensson

Program: Service management, Turism och hotell