"Cirkulär ekonomi kommer inte automatiskt att fasa ut den linjära ekonomin"

Dekorativ bild.

Professor Hervé Corvellec vid institutionen för tjänstevetenskap skriver på Future Earth tillsammans med lektor Alison Stowell vid Lancaster university om cirkulär ekonomi och att förutsättningen för att det ska fungera är en utfasning och demontering av linjär ekonomi.

Förespråkare för cirkulär ekonomi argumenterar för att utvecklandet av "cirkulära lösningar" har kapaciteten att stoppa ohållbart användande av resurser och den miljöpåverkan linjär ekonomi har. Detta kan endast hända om utvecklingen även innebär en utfastning av linjär ekonomi. Detta är, menar författarna, inte tillräckligt. I texten ges 5 anledningar till varför utfasningen inte går att förlita sig på.

1. Problemet med omställningens takt.
  2. Problemet med trögheten i omställningen.
  3. Problemet med vad som levereras.
  4. Problemet med kostnaden.
  5. Problemet med attraktionskraft och efterfrågan.

Linjär ekonomi är helt enkelt för fördelaktig för att det ska gå att förlita sig på att marknaden av sig själv skapar en övergång till cirkulär ekonomi. Istället krävs en avsiktlig, snabb och systematisk nedmontering av linjär ekonomi, enligt författarna.

Läs texten här (engelska).