För åttonde gången arrangerades NRWC av Nordic Retail and Wholesale Association, denna gång på Tammerfors universitet. NRWC är en forskningskonferens med fokus på handel och gästades i år av 100-talet forskare som presenterade runt 80 arbeten. Det övergripande temat för året var ”Retail Metamorphosis – How Retailing Reconfigures Itself for the Future”.
Kristina Bäckström, universitetslektor vid institutionen för service management och tjänstevetenskap tilldelades Best paper award för ”New technology and in-store service encounters: An analysis of work experiences and coping behaviors among frontline employees.”
– Papret handlar om ny teknik i servicemötet och hur personal i fysiska butiker hanterar och upplever de utmaningar som implementering av nya tekniska hjälpmedel kan innefatta, säger Kristina Bäckström.
Även Christian Fuentes, Emma Samsioe och Carin Rehncrona var på plats i Finland för att presentera sin forskning. Samtliga ingår i forskningsgruppen Konsumtion, marknadsföring och detaljhandel, som fokuserar på att undersöka hur konsumenter och handeln hanterar de utmaningar som en ständigt förändrad omvärld ställer.
Om NRWA och NRWC
The Nordic Retail and Wholesale Association, NRWA, är ett akademiskt forskningsnätverk som initierats och finansierats av Handelsrådet och Hakon Swensons stiftelsen. Vartannat år arrangerar NRWA tillsammans med lokala organisatörer en forskningskonferens, NRWC, för att skapa en bred mötesplats för forskare inom detalj- och partihandeln. NRWC 2022 ägde rum på Tammerfors universtitet, Finland 8-10 november.
Om forskningstemat Konsumtion, marknadsföring och detaljhandel
Handel och konsumtion har en central betydelse i många människors liv. De står både för identitet och självförverkligande, men lägger också grunden för många människors försörjning. För att förstå den roll som detaljhandeln har i samhället – och ge den möjlighet att växa på ett hållbart sätt – krävs en förståelse för hur konsumtion formar individen och vice versa. Grön konsumtion, digital konsumtionskultur och den fysiska butikens roll för morgondagens kunder är exempel på forskningsområden vid ISM. Här samverkar forskare från en rad olika discipliner som företagsekonomi, etnologi och kulturgeografi. I forskningen går hållbarhetsfrågorna som en röd tråd och utgångspunkten är flödet av varor, tjänster och nya tekniker.