Om avhandlingen
Avhandlingens ambition är att utforska smarta telefoners roll i turistupplevelsen, framför allt genom att de kontinuerligt inverkar på turisters beteende. Smarta telefoner påverkar både turisters informationsinhämtning och deras tids-rumsliga beteende.
Mieli använde kvalitativa metoder i sin studie, i form av intervjuer och en metod med namn Experience Sampling Method, där turister dagligen får frågor skickade till sin mobil för att på så sätt fånga upplevelserna i närtid. Hon använde sig av millenials (Genration Y) som specifik demografisk grupp.
- Millenials är mellan den anaologa och digitala världen. Millenials är födda i en värld utan internet, men har anpassat sig och är mer medvetna om sitt användande och har en attityd av att ”information kommer hitta mig”. Gruppen är också intressant att studera eftersom de har mer erfarenhet av att resa ensamma än yngre generationer och mer erfarenhet från det digitala samhället än äldre generationer, säger Micol Mieli.
I avhandlingen presenterar Mieli två forskningsfrågor: 1) Vad har smarta telefoner för roll för turisters beteende i informationsinhämtning, och 2) Vad har smarta telefoner för roll i turisters upplevelse av fygitala världar? Frågorna besvaras genom fyra publikationer skrivna av Mieli. Hennes slutsatser är att 1) informationskanalerna inte bara behöver vara en källa till information, utan att de också är konsumtionsobjekt; val av informationskanal är ett konsumentval och deras värde är förmedlat genom en relation till den smarta telefonen. Men även att det påverkar turisters beteende genom att förstärka och samtidigt tona ned både planering och spontanitet, vilket skapar en paradoxal effekt som kan kallas just planned serendipity. Detta innebär inte enbart att turisten använder den smarta telefonen för att vara mer flexibel och spontan, utan även att turisten utför fler informationssökningar under resan, vilket minskar spontaniteten som den smarta telefonen möjliggör. Och 2) gränserna mellan vardag och turism har eroderat, genom att turisten utför vardagsaktiviteter på plats på sin destination.
Med de ögonblicksbilder av händelser som finns i studien kan besöksnäringen lära sig hur människor beter sig och agerar under sin resa.
– Studieresultaten är användbara för marknadsförare och för tjänsteutvecklare, med mer fokus på upplevelsen på plats. Det kan vara användbart för destinationsutveckling och förståelse för relationen mellan planering och spontanitet, säger Micol Mieli
Fakultetsopponent var Maria Lexhagen, professor vid Etour, Mittuniversitetet. Betygsnämnden bestod av Åsa Thelander; inst. för strategisk kommunikation, LU, Sune Bechmann Pedersen, inst. för kommunikation och medier, LU och John Armbrecht, Handelshögskolan i Göteborg. Handledare var Malin Zillinger och Jan-Henrik Nilsson.