Studenter bidrar till innovation för hållbara arbetsplatser

arbetslivet
Malin Andersson som undervisar på kursen och Louise Ressner, arbetsmiljösamordnare från Kommunal. I mitten syns Agneta Kallstenius, som är HR-strateg på stadsledningen i Helsingborgs stad.

Studenter som läser inriktningen Hälsa har genom projektarbete arbetat med att lösa ett dilemma åt Helsingborgs stad.

I år har uppdraget varit att bidra med idéer som kan öka tillbudsanmälningar åt så kallade "nästanolyckor" på arbetsplatser inom skol-och fritidsförvaltningen och vård- och omsorgsförvaltningen. Detta är en viktig åtgärd för att kunna förebygga olyckor i arbetet och skapa en hållbar arbetsmiljö.

Agneta Kallstenius, HR-strateg på Helsingborgs stad, Mattias Sörhede, HSO från Lärarförbundet och arbetsmiljösamordnare Louise Ressner från Kommunal gästade Campus för att lyssna till alla förslag. Studenterna fick mycket beröm för sina spännande idéer och uppdragsgivarna tar nu med sig all inspiration tillbaka för att ytterligare gå igenom alla idéer.

Några utav ideérna som kom upp var till exempel att integrera tjänsteinnovation med medarbetardriven innovation i organisationskulturen, men även så kallad "onboarding" som vägleder nyanställda att tänka arbetsmiljömedvetet, eller att skapa en ny mobilapplikation/QR-kod som underlättar tillbudsanmälningar.