Fiskepolitiken måste upp på land

Fiskepolitik
Hur ser framtiden ut för fiskenäringen?

Idag skriver institutionens forskare, Filippa Säwe och Johan Hultman, ett inlägg på DN debatt om fiskepolitik.

Den 1 oktober 2014 ändrades Sveriges fiskelag så att regeringen kan införa köp- och säljbara fiskerättigheter i alla svenska fisken. Detta är att betrakta som ett systemskifte från dagens allmänt ägda fisk i havet till ett där fisken ägs av enskilda företag. För att Sverige ska kunna ta tillvara på stora värden som gått förlorade i andra länder vid införandet av denna förvaltningsprincip krävs politiskt mod och nytänkande.

Flera faktorer talar för att det just nu är en gynnsam situation att ta ett helhetsgrepp på hållbarhetsdimensionerna inom fiskerinäringen, skriver Filippa Säwe och Johan Hultman vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap tillsammans med fiskeridirektör Johan Wagnström och fiskestrateg Vesa Tschernij.

Filippa Säwe och Johan Hultman | Fotograf: Kennet Ruona
Bild: Filippa Säwe och Johan Hultman | Fotograf: Kennet Ruona