BOKSLÄPP! The Logic of Professionalism - Work and Management in Professional Service Organizations

Bokomslag alvehus

Johan Alvehus belyser i sin nya bok vad det innebär att arbeta, styra, leda och ledas i professionella serviceorganisationer.

Med utgångspunkt i ett kritiskt perspektiv och med fokus på arbetsprocesser lyfter han fram utmaningar för professioner och organisationer inom både offentlig och privat sektor.

En central diskussion i boken handlar om hur professioner och professionalism upprätthålls och hur den har stark påverkan på organisering, styrning och ledarskap. Boken tar också upp aktuella utmaningar i form av avprofessionalisering, teknologisk utveckling och ifrågasättandet av expertis i samhället.

Boken är riktad till studenter på avancerad nivå och till forskare inom organisationsfältet, men är relevant också för praktiker och beslutsfattare inom privat och offentlig sektor.

Recensioner

This is an erudite, original, and thought-provoking book, which skilfully handles many different intellectual traditions while challenging several key assumptions in orthodox understandings of professions and professional organizations. Essential reading both for students of the professions and established scholars in this area.
Daniel Muzio, University of York

This book is a must-read for any scholar focused on the professions. Boldly addressing important topics such as ambiguity, control, and leadership in the professions, it informs future practice and research agendas. An invaluable resource for professional practitioners and students alike.
Juani Swart, University of Bath

Ur innehållet

1. Work in Professional Service Organizations
  2. Professionalism from an Institutional Logics View