Vad vi kan lära oss av New Public Management och tillitsstyrning

NPM

Tillitsstyrning har lanserats som ett alternativ till New Public Management (NPM). Men vad betyder det egentligen att lita på professionella? Och är tillitsstyrning egentligen så väsenskilt från NPM som det hävdas? Under Framtidsveckan på Lunds universitet kommer forskaren Johan Alvehus samtala kring dessa frågor.

Begreppet New Public Management etablerades under 1990-talet och kan enkelt beskrivas som en allmän förändring av hur offentlig sektorn skulle styras och organiseras. Den drivande idén var att omforma offentlig sektor till att mer fungera enligt marknadsprinciper. Ambitionen var att öka effektivitet och produktivitet.

– Men som bekant är den modellen idag ifrågasatt och övertron på NPM-modellen har vi kastat på soptippen. Idag beskrivs istället tillitsbaserad styrning som lösningen på hur offentlig verksamhet ska organiseras.

Tillitsbaserad styrning består oftast av gränsöverskridande samarbeten inom organisationen, dialog och involverade medarbetare. I sin forskning diskuterar Johan Alvehus tillitsbaserad styrning med New Public Management.

– Det är nog inte så att den här nya formen av styrning inom offentlig sektor är en kungsväg till fungerande organisationer. Vad min forskning snarare visar är att de problem som den  bespottade NMP-strategin försökte lösa inte har försvunnit med tillitsstyrning. Kanske har vi rent av något att lära oss av den modellen?  Seminariet kommer bland annat att bestå av följande punkter:

• Begreppsutredning.
  • Historisk tillbakablick och lägesbeskrivning.
  • Hur ser framtidens styrning ut?

Seminarium under framtidsveckan

20 oktober 10.00-11.00

Samtalet sker på E7, Campus Helsingborg och online.

Samtalet vänder sig till dig som är chef på kommunal, regional eller nationell nivå och innehar en ledande position.

Även du som  är arbetar med eller  är intresserad av strategiskt arbete och organisering kan ha stor behållning av innehållet.

Medverkande

• Johan Alvehus är docent vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet. Han forskar om styrning, makt och ledarskap i komplexa hierarkier.

Framtidsveckan

Evenemanget är en del av Framtidsveckan 18-24 oktober 2021 vid Lunds universitet. Se hela veckans program här – lu.se/framtidsveckan.