Genombrott för handeln – då och nu

handel då och nu

När postorderkatalogen i början av 1900-talet gjorde sitt inträde fick de svenska hemmen plötsligt tillgång till ett nytt och intensivt flöde av varor. Drygt 100 år senare har digitalisering, klimatomställning och coronapandemi återigen förändrat många människors sätt att konsumera. Den här gången via näthandel. Under Framtidsveckan vid Lunds universitet kan du ta del av samtal mellan professorn i etnologi och konsumtionskultur Cecilia Fredriksson, och medie- och reklamhistorikern Charlotte Nilsson.

Handel och konsumtion har alltid tagit form i skärningspunkten mellan människors strävanden, begär och drömmar å ena sidan, och tekniska, politiska och ekonomiska förutsättningar å andra.

Hur upplevde människorna under den plötsliga och överväldigande tillgången på nya varor som postorderkatalogerna förde med sig? Kommer e-handelns genombrott att slå ut dagens butiksägare? Och vad kommer våra stadskärnor i så fall att fyllas med?

Varmt välkomna till ett samtal mellan professorn i etnologi och konsumtionskultur Cecilia Fredriksson, och medie- och reklamhistorikern Charlotte Nilsson, vars nyligen utkomna avhandling handlar om det tidiga 1900-talets postorderkataloger.

Moderator är Lovisa Brännstedt, verksamhetsledare för tankesmedjan HumTank och forskare vid Antiken kultur och samhällsliv.

Seminarium under framtidsveckan

18 oktober 18:00 -19:00

Plats: Lunds Stadsbibliotek, Atriumgården

Anmälan
Begränsat antal platser. Mejla anmälan till folkbiblioteken [at] lund [dot] se (folkbiblioteken[at]lund[dot]se), ring 046-359 59 90 eller anmäl dig i bibliotekets infodiskar. Uppge ditt namn, dina kontaktuppgifter och vilken programpunkt anmälan avser. Vi hanterar anmälningarna i turordning och bekräftar om du fått en plats eller inte. Observera att du ska ha fått en bekräftad plats för att få besöka arrangemanget.

Samtalet kommer att spelas in och vara tillgängligt på HT-podden "HT-samtal"

Framtidsveckan

Evenemanget är en del av Framtidsveckan 18-24 oktober 2021 vid Lunds universitet. Se hela veckans program här – lu.se/framtidsveckan.