Det politiska spelet - därför behövs maktspel på jobbet

Det politiska spelet

Maktspel eller konstruktiv organisationsutveckling? Organisationspolitik ses ofta som något negativt och för tankarna till fult maktspel men är i själva verket avgörande för att organisationer ska fungera. Under Framtidsveckan vid Lunds universitet har du möjlighet att ta del av seminarium där Johan Alvehus diskuterar varför organisationspolitik bör ses som en fundamental del av ledarskap.

Att vara manövrera det politiska spelet i en organisation belönar sig. Den som vill klättra uppåt gör rätt i att vara lagom bekväm och dricka kaffe med rätt folk.

– Och det är det här seminariet handlar om – vad betyder det att så många organisationer och företag belönar den som är taktiskt, som spelar sina kort rätt i det interna politiska spelet?, säger Johan Alvehus, docent vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

Samtalet kommer också att kretsa kring varför chefen gärna klär sig i det som enkelt kan beskrivas som en hjältekostym. Och varför anställda spelar med.

– Vi är många som stått framför en chef som, ofta ståendes när alla andra sitter, håller ett tal samtidigt som alla ler och håller med den där upphöjda hjälteledaren. Tyvärr är det här enligt min  mening självbedrägeri – vem tar egentligen de visionära talen på fullt allvar? Men att vara grinig är ingen smart taktik för att göra karriär. Vem vill befordra en grinig medarbetare?

Johan Alvehus menar att ledarskap ofta bygger på medveten eller omedveten manipulering. Det kan bland annat handla om att inkluderar och exkludera folk i beslutsprocesser. Han är kritisk till det som han beskriver som ledarskapsindustrin, de många chefsutbildningar som etablerats och som alla, på lite olika  teman, utlovar ett bättre ledarskap.

– De här kurserna bygger inte på forskning. Det är bara sälj. Vi skickar våra chefer på en kurs, de kommer tillbaks, skickas på en ny kurs. Chefer går oändligt många kurser men tyvärr till föga nytta, säger Johan Alvehus.

Det låter som ett seminarium som kommer att röra runt en del i grytan?

– Det stämmer. När  jag pratar om det här får jag ofta en dubbel reaktion. Både chefer och medarbetare känner igen sig,  det är skönt att någon sätter ord på det de känner. Det skapar också en irritation hos chefer när jag till exempel säger att ledarskapsegenskaper inte finns, det är som att jag rycker undan deras matta, säger Johan Alvehus.

Seminarium under framtidsveckan

19 oktober 12.00-13.00

Samtalet sker på E7, Campus Helsingborg och online.

Medverkande

Johan Alvehus, docent vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

Det här seminariet vänder sig till dig som är chef eller leder en organisation och som vill reflektera över sitt ledarskap.

Det vänder sig också till dig som anställd och som arbetar i en organisation.

Framtidsveckan

Evenemanget är en del av Framtidsveckan 18-24 oktober 2021 vid Lunds universitet. Se hela veckans program här – lu.se/framtidsveckan.