Passion eller profit - ny forskning om spelutvecklares arbetsliv

Spelutveckling

Många som söker sig till dataspelsbranschen gör det för att få utlopp för sin kreativitet och jobba med sitt stora intresse, dataspel. Samtidigt ryktas det om otrygga anställningar, långa arbetsdagar och gratisjobb. Våra forskare har studerat arbetsvillkoren och arbetskulturen inom denna framtidsbransch. Under Framtidsveckan på Lunds universitet delar de de med sig av sin kunskap.

Den svenska dataspelsbranschen är på snabb framväxt. Företag som Massive har satt landet på den internationella kartan och efterfrågan på spel som Candy Crush ökar.

• Hur ser arbetsvillkoren ut i dataspelsbranschen?
  • Hur organiseras det kreativa arbetet?

Dessa frågor undersöks i en treårig studie på institutionen för service management och tjänstevetenskap på Campus Helsingborg, Lunds universitet.

– Internationell forskning visar att arbetsförhållanden i dataspelsbranschen inte är riktigt hållbara. Med vår studie vill vi öka kunskapen om hur arbetsvillkoren ser ut i Sverige, säger Malin Espersson, universitetslektor på Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Seminarium under framtidsveckan

18 oktober 12.00-13.00

Samtalet sker på E7, Campus Helsingborg och online.

Medverkande

Erika Andersson Cederholm, universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Mikael Bergmasth, universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Malin Espersson, universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap

Det här samtalet vänder sig till dig som arbetar med dataspelsutveckling, som anställd eller arbetsgivare. Det vänder sig också till dig som jobbar med arbetsplatsrelaterade frågor, exempelvis fackförbund. Även du som är intresserad av framtidens arbetsmarknad i allmänhet eller dataspel i synnerhet har behållning av innehållet.

Anmälan

Du som vill delta fysiskt behöver föranmäla dig, vilket du gör här - confetti.events
Du som vill delta digitalt följer evenemanget online via Zoom genom denna länk - zoom-lu.se

Framtidsveckan

Evenemanget är en del av Framtidsveckan 18-24 oktober 2021 vid Lunds universitet. Se hela veckans program här – lu.se/framtidsveckan.