Devrim Umut Aslan spikade sin avhandling

Devrim Umut Aslan

Idag hördes hammarslag både digitalt och på Campus Helsingborgs tredje våning där Institutionen för service management och tjänstevetenskap huserar. Det var Devrim Umut Aslan som traditionsenligt spikade sin doktorsavhandling, efter många års arbete. Nu inväntar han disputationen som äger rum den 24 juni, dagen innan midsommarafton.

Devrim Umut Aslans avhandling har titeln Praxitopia – How shopping makes a street vibrant. Det övergripande syftet med avhandlingen är att undersöka vilken typ av shopping som utförs på en stadsdelsgata och att illustrera hur dessa aktörer skapar en levande plats. Den teoretiska utgångspunkten är ”practice theory” och empirin samlades genom en videoetnografisk studie på Södergatan i Helsingborg.
Avhandlingen bidrar till att förstå varför människor finns på en multikulturell shoppinggata som Södergatan, hur gatans miljö och dynamik bidrar till att shopping växer fram. Denna typ av kunskaper är viktiga för alla som intresserar sig för livskraftiga handelsmiljöer och vitala stadsmiljöer.

Devrim Umut Aslan
Devrims huvudhandledare Cecilia Fredriksson höll ett tal till Devrim där hon berättade om hans resa fram tills idag.
Devrim Umut Aslan
Christian Fuentes, som också varit handledare tillsammans med Ola Tufvesson, passade på att säga några väl valda ord till Devrim.
Devrim Umut Aslan
Prefekt Mattias Wengelin gratulerar Devrim, liksom Johan Alvehus, som är studierektor för forskarutbildningen på institutionen.

Disputationen äger rum digitalt via zoom den 24 juni kl.10-12.
Länk
: https://lu-se.zoom.us/j/64859890756?

Fakultetsopponent är professor Sarah Pink vid Monash University, Melbourne, Australien.

Mer information om avhandlingen finns här.