Forskare aktuella i kreativ utställning om främmande växter

Cecilia Fredriksson

Cecilia Fredriksson, professor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, intervjuas i Skånska Dagbladet om sin medverkan i den nya utställningen nya Vem ska bort? som visas nu i Pufendorfinstitutets trädgård i Lund.

Temat Perspektiv på invasiva växter är verksamt vid Pufendorfinstitutet under 2020 – 2021 och består av forskare från Lunds universitet och SLU, där bland annat två forskare från Institutionen för service management och tjänstevetenskap ingår - Cecilia Fredriksson samt Carina Sjöholm.

Artikeln i Skånska Dagbladet beskriver hur forskarna tillfrågat ett stort antal svenskar vad de anser om invasiva, främmande väster för att få underlag till utställningen. Några av svaren har valts ut och visas på skärmarna tillsammans med akvareller målade av Cecilia Fredriksson.

- "Det är nytt för mig att kombinera måleriet med forskning", berättar Cecilia. "Men här på Pufendorfinstitutet, som är tvärvetenskapligt, kan vi utveckla kreativa metoder. Då kan man gå lite utanför boxen" säger hon.

Utställningen visas i samband med den pågående Hållbarhetsveckan vid Lunds universitet, men kommer att vara kvar i trädgården fram till den 31 maj.

• Cecilia Fredriksson

Källa: Artikeln publicerades i Skånska Dagbladet den 4 maj 2021.

Läs artikeln i sin helhet på Skånska Dagbladets webbplats (länk till webbplats)