Dags för service management-podcast!

Karin Julia Podd

Vill du veta mer om hur det är att läsa service management, möjligheter efter examen, träffa lärare och få en spännande inblick i livet som student? Då ska du lyssna på den nystartade service management-podcasten som görs av våra studenter Karin och Julia! Första avsnittet sänds på måndag den 8 mars.

Vilka är ni som gör podden?
Mitt namn är Karin, är 21 år och läser service management med inriktning hälsa. Jag började i höstas och läser nu min andra termin.

Mitt namn är Julia och jag är 22 år. Jag går mitt andra år på service management med inriktning retail.

Berätta om service management-podden! Vad kommer lyssnarna att få ta del av?
Syftet med uppstarten med podden är att alla ska få en bredare inblick i vad servicemanagement faktiskt är, vilka fördelar det ger dig som student både under och efter utbildningen och allmänt om studentlivet! Vi vill försöka ge alla lyssnare svar på allt de undrar om utbildningen. Vi vill att service management ska vara det självklara valet för alla sökande. Vi vill att både de nervösa, förvirrade men även de säkra kommande studenterna ska känna sig trygga i sitt val, men samtidigt vill vi också inspirera, motivera och informera andra om utbildningen. Alla ska känna till service management!

Vilka gäster kommer att besöka er i podden?
Vi kommer att gästas av en lärare på på service management, en logistikstudent, en alumn som inte gästat våra medier förut och sist men inte minst en person från Helsingborgs stad. Deras namn blir en överraskning! Dessutom kommer ett smaskigt frågeavsnitt i slutet med svar på alla frågor mellan himmel och jord gällande universitetslivet!

Några spännande ämnen ni är extra nyfikna på att djupdyka i i podden?
Vi tycker att det ska bli spännande att prata lite med den före detta studenten och att prata om möjligheter efter examen. Det är där inspirationen kommer ifrån när det är tuffa tider i plugget - vad vi ska göra efter examen. Det är ju ett tvärvetenskapligt program med många vägar och valmöjligheter och det är alltid spännande att höra andra studenters karriärresa efter de tagit examen. Något som också kommer att vara extra spännande är att höra om hur andra uppfattar och ser på service management och hur det påverkar möjligheterna efter examen. Därmed är tanken att vi genom de olika gästerna kommer få exempel och inblick i vad en service management utbildning kan leda till i framtiden.

Vad är det bästa med att studera service management enligt er?
Det bästa med service management enligt mig (Karin) är att det finns så mycket valmöjligheter efter. För mig som är lite förvirrad och kluven gällande vad jag vill arbeta med i framtiden, ger denna utbildningen många valmöjligheter. Att jag valde hälsa passar mig dessutom väldigt bra då jag vet att jag vill arbeta med människor och något som är relaterat till välmående/hälsa.

Det bästa med service management i mitt perspektiv (Julia) är att den ger mig breda kunskaper. Det är inte enbart att jag lär mig om ledarskap, inte enbart om ekonomi, inte enbart om marknadsföring - det är allt i ett och samma paket. För mig är det betydelsefullt att jag inte tar examen och helt plötsligt kan titulera mig för ett visst yrke, utan jag kan fortfarande skräddarsy min karriär helt och hållet utifrån vad jag
vill göra. Ingenting är skrivet i sten och det gör att mina möjligheter när jag tar examen är enorma.

Varför ska man lyssna på podden och vad hoppas ni att lyssnarna får med sig?
Vi hoppas att alla känner sig taggade inför det första avsnittet den 8 mars! Avsnitten kommer att vara cirka 20 minuter, vilket gör det perfekt att lyssna på under promenaden eller på bussen. Vi hoppas kunna ge en bättre förståelse av vad service management innebär och vad det betyder, eftersom programmet kan låta flummigt och svårt att greppa eftersom det innefattar så mycket. Självklart är vårt mål också att inspirera och motivera till att börja läsa på universitetet och såklart specifikt service management på Campus i Helsingborg!

Podden sänder sitt första avsnitt den 8 mars - här hittar du alla avsnitt (länk)

Datum för alla avsnitt av service management-podden

• 8/3  “Service Management - vad är det?”
  • 15/3  “Möjligheter efter examen”
  • 22/3  “Din status ute i näringslivet”
  • 29/3  “Dags att träffa en lärare på skolan!”
  • 5/4  “Vi träffar en logistikstudent!”
  • 12/4  “Ett smaskigt frågeavsnitt”