Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ny bok utforskar företagsekonomi ur olika aspekter

Bokomslag bok företagsekonomi

I dagarna kommer boken ”Om undran inför företagsekonomin” ut. Johan Alvehus, universitetslektor och docent här på institutionen för service management och tjänstevetenskap, är initiativtagare till boken och tillsammans med Daniel Ericsson, professor vid Linnéuniversitetet, även redaktör. Johan Alvehus bidrag i boken handlar bland annat om våra vardagliga idéer om organisationer och hur vi genom dessa idéer både reproducerar föreställningar om manlighet och rationalitet.

Boken kommer 50 år efter att Johan Asplunds inflytelserika bok “Om undran inför samhället” publicerades och i "Om undran inför företagsekonomin” utforskas Asplunds idéer mot en företagsekonomisk fond. I nio kapitel ställer sig de olika författarna bland annat frågan om vad Asplunds sätt att resonera kring människor och kunskapande har att säga om företagsekonomin som samhällelig praktik.

Intervju med Johan Alvehus
 

Vad utforskar ni i boken?

– Johan Asplunds tänkande har varit viktigt för minst ett par generationer företagsekonomer. I antologins olika kapitel utforskas olika aspekter på ämnet företagsekonomi utifrån olika delar av Asplunds tänkande. Som helhet handlar boken om det företagsekonomiska tänkandet och dess roll i samhället, och detta tas också upp explicit i några kapitel. Vi lyfter fram hur olika centrala tankefigurer inom företagsekonomin – såsom värde, rationalitet eller organisationsformer – påverkar vårt sätt att resonera kring organisationer och samhälle och vi diskuterar hur dessa sätt att tänka också kan förändras utifrån Asplundska utgångspunkter.


Varför är det viktigt att ställa sig undrande inför just företagsekonomin?

– Företagsekonomi är en kraft i samhället! Det utexamineras cirka 7500 företagsekonomer per år och många hamnar på beslutande positioner. Det innebär att de synsätt som företagsekonomer, eller andra som läser företagsekonomi, har med sig från sin utbildning har betydelse. Och med boken hoppas vi på att bidra till att bredda dessa synsätt.

 

Några viktiga aspekter/nyfunna perspektiv som växt fram och som ni tar upp i boken?

– Företagsekonomin anklagas ofta, ibland med viss rätt, för att odla ett väldigt smalt sätt att tänka. Med boken vill vi öppna upp för de möjligheter till aspektseende – ett begrepp från Asplund – som företagsekonomin faktiskt ger. Ämnet är betydligt mer nyansrikt än vad många först tror! Samtidigt visar vi på hur mindre ortodoxa sätt att närma sig företagsekonomiska fenomen kan berika det företagsekonomiska tänkandet och utveckla dess aspektrikedom.


Är det något särskilt ni velat synliggöra? Vad i så fall, och vilka slutsatser har ni dragit av det?

– Om jag går till mitt eget bidrag i boken så handlar det om våra vardagliga idéer om organisationer. Jag försöker visa hur vi genom dessa idéer både reproducerar föreställningar om manlighet och rationalitet, men framför allt hur de begränsar vårt seende och på det sättet leder till att vi missar en massa fenomen som organisationsforskningen menar är oerhört centrala för hur organisationer fungerar. Det vill säga, i vardagsspråket kring organisationer finns en aspektblindhet inbyggd som ibland hindrar oss att ta till oss viktiga insikter. Jag försöker sätta fingret på varifrån denna kommer – bland annat genom att diskutera James Bond!

Information

Boken ges ut på Santérus förlag, läs mer på förlagets hemsida.

Text: Sofia Hermansson