Spännande gästföreläsningar för våra nya studenter

Gästföreläsningar digitalt

I torsdags var det dags för inriktningsintroduktioner för våra förstaårsstudenter där de fick möjlighet att lyssna till spännande gästföreläsare från respektive bransch.

Som en inledning på höstterminen hölls i veckan digitala gästföreläsningar med representanter från olika branscher för att knyta an till de olika inriktningar studenterna väljer att läsa under sitt program.

Retail-studenterna fick chans att lyssna till Victoria Brodd, som själv tidigare varit student här på service management (retail) och som nu arbetar som campaign- and social media manager på online-modeföretaget Best Secret. De fick också lyssna till Agneta Simon som är är varuhuschef på Ikea här i Helsingborg.

Studenterna på Tourism & Hotel gästades av Emma Håkansson som representerade företaget Place Promotion, en platsutvecklingsbyrå som arbetar med bland annat marknadsföring inom destinations- och stadsutveckling. Hon pratade bland annat om 4 megatrender som påverkar, och fortsättningsvis kommer att påverka turism och besöksnäring i Sverige: globalisering, teknikutveckling, miljö och hållbarhet, värderingsförskjutningar. De fick också möjlighet att ta del av Fredrik Albihns presentation om sina karriärsteg från kandidatprogrammet hos oss till den regionala destinationsorganisationen. Han delade även med sig av Tourism in Skånes aktuella inriktning där man går från tillväxt som mål till att se turism som ett verktyg för att bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Logistikstudenterna fick lyssna till universitetslektor Mats Johnsson som bland annat tog upp frågor kring vilka utmaningar logistikbranschen står inför de kommande åren.

Healthstudenterna fick besök av Annelie Andersson, affärscoach som arbetar med medarbetarhälsa på Helhetsakademien i Helsingborg - ett företag med inriktning mot hälsotillstånd inom organisationer, företag och kommunala verksamheter.

Text: Sofia Hermansson