Bakgrunden till projektets idé är bland annat forskning som visar att unga rör på sig allt mindre fysiskt, i synnerhet unga tonårstjejer, och hur platser präglas av normer kring hur de ska användas och av vem.
Elisabeth Högdahl, fil.dr i etnologi och lektor på institutionen för service management, och en av forskarna bakom projektet har, tillsammans med teamet som driver projektet, utarbetat en ny metod som kallas för ”normstörningar” där elever på skolorna själva fått ”gå emot” sina egna normer och föreställningar om platsers funktion, för att sedan skapa fysiska förändringar som kan bidra till att göra platserna mer inkluderande.
– Eleverna fick störa sina egna normer och öva på att bryta mönster på platserna. Det har varit väldigt uppskattat att barnen själva fått vara med och bidra och det som byggts bygger ju på deras upplevelser.
Elisabeth hoppas på att Equalizer, som varit igång sedan 2016, har sått ett frö till hur man kan förändra platsers funktion och upplevelse för olika individer. Målet är att bredda spektrat när det gäller vilka som traditionellt använder sig av platserna och hur, och skapa något för alla.
Den praktiska förändringarna har sedan teamets arkitekter utvecklat utifrån elevernas upplevelser och idéer.
– Vad som är viktigt och har varit viktigt under projektet är att vi har velat att man ska kunna vara både aktiv och passiv på platserna och skapa möjligheter för att inkludera alla, säger Elisabeth Högdahl.
– Jag hoppas att vi nu kan inspirera Lunds kommun och även andra att fortsätta med liknande utveckling.
Text: Sofia Hermansson
Läs Sydsvenskans artikel om projektet