Kvinnor i åldrarna 50 + ses allt mer som de "ultimata superkonsumenterna", med både god ekonomi liksom god hälsa. Samtidigt brukar denna grupp förbises av modeindustrin, där negativa stereotypa föreställningar om äldre kvinnliga konsumenter är en av anledningarna. I en nyligen publicerad artikel har forskarna Emma Samsioe och Ashleigh McFarlane undersökt hur kvinnliga influencers i åldern 50+ utmanar idealen som finns gällande mode och ålder. I sin undersökning har de studerat över 300 instagraminlägg.
Emma Samsioes och Ashleigh McFarlanes undersökning motsätter sig de stereotypa föreställningarna och visar istället på en kvinnlig konsument som både är teknisk, nyfiken och har stor medvetenhet om vilken typ av mode som är relevant för att spegla deras personlighet och livsstil.
Forskarna för fram flera sätt hur influencers 50+ inom mode kan öka ett varumärkes engagemang inom målgruppen. Det främsta sättet är att samarbeten bör vara naturliga och subtila. Inspirerande estetiska bilder och inlägg som knyter an till influencerns personlighet och egna ställningstagande är de som skapar störst engagemang hos målgruppen.