Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Så blir butiken en destination

Cecilia Fredriksson

Handelsplatser har genom alla tider attraherat konsumenter och delvis fungerat som destinationer. Till vissa handelsplatser och butiker reser konsumenter från hela landet, ibland även från andra länder, medan andra handelsplatser kämpar för att nå lokala konsumenter.

Vad är det som gör att en handelsplats eller en butik blir en betydande destination med en stark attraktionskraft och hur gynnar denna attraktionskraft platsen i stort?

På ett frukostseminarium arrangerat av HUI och Handelsrådet den 6 december talade Cecilia Fredriksson om handeln som en destination utifrån forskningsprojektet ”Retail Destination” med avstamp i alternativa handelsplatser och biståndsbutiker utifrån konsumentperspektivet.

Hon talade bland annat om Second hand-butiken och menar att det är en viktig destination för upplevelser, inspiration och lärande, men den röriga och oförutsägbara marknaden kräver en speciell organisation.

Ta del av presentationen Hur blir butiken en destination?