Stark tillväxt för turismforskning i Sverige

tourism sweden

I takt med att turism och resande har ökat i världen har även turismforskning vuxit som forskningsfält. En genomlysning av forskningen de senaste 30 åren visar på en stadig uppåtgående kurva. Två tydliga teman för svenska forskare är hållbar utveckling och destinationsutveckling.

Turism är en betydande del av och drivkraft i den globaliserade ekonomin och konsumtionssamhället där den bidrar till social, ekonomisk och miljömässig förändring, såväl positiv som negativ. Att turismen har vuxit avspeglas i den mängd forskning som har bedrivits. Här är det främst universiteten själva som har finansierat forskningsprojekten. Mellan 1989 och 2018 har svenska forskare publicerat drygt 1000 forskningsartiklar om turism i internationella tidskrifter. Lunds universitet står för ett stort antal av dessa och där bidrar Institutionen för service management och tjänstevetenskap till stor del.

I årsboken Ymer som ges ut av Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi presenteras svensk turismforskning. I boken synliggörs möjligheter och utmaningar som turism ger upphov till och hur turism kan förstås som ett globalt, men även lokalt fenomen. Två utav forskarna i antologin är Malin Zillinger och Jan Henrik Nilsson, som tillsammans har bidragit med kapitlet ”Delningsekonomin som förändringsfaktor i urban turism”.

- Besöksnäring och turism är viktiga drivkrafter i svensk ekonomi och utvecklingen av branschen kan få en skjuts av en stark och tillförlitlig forskning inom fältet. Antologin markerar att forskning om turism i Sverige tar sig an många viktiga ämnen, något som vi ska värna om, säger Malin Zillinger.

Jan Henrik Nilsson fortsätter:

- Utvecklingen inom turismforskningen visar att turismen inte längre kan betraktas som något trivialt. Mobilitet och turism är viktiga samhällsfenomen som har stor betydelse för kultur, ekonomi och inte minst för klimatet.