Workshop för att stärka samarbeten mellan handel och högre utbildning

Svensk handels hus

Hur kan högre utbildning stärka handeln och säkra den framtida kompetensförsörjningen? Denna fråga diskuterades på Retail Educator Workshop arrangerad av Handelsrådet, i syfte att stärka samspelet mellan handelsbranschen och högre utbildning.

Representanter från flera av landets högskolor och universitet deltog, däribland Kristina Bäckström och Emma Samsioe från Institutionen för service management och tjänstevetenskap. I sin presentation berättade de om våra utbildningar på kandidat- och masternivå och gav olika exempel på hur vi arbetar med exempelvis gästföreläsare och studiebesök i undervisningen.

Företag som Ikea, Ica och Ahlsell deltog också i workshopen och bidrog med branschens perspektiv och presenterade aktuella utmaningar och tankar kring framtidens kompetensbehov inom handeln. Bland annat diskuterades utmaningar kopplat till digitalisering, ledarskap och organisation av arbetsprocesser inom handeln.

– Vi tycker att dagen blev mycket lyckad, med många intressanta samtal om hur vi kan fortsätta arbeta med ökad samverkan och ha en löpande dialog kring behov av kompetens i handeln, säger Kristina Bäckström och Emma Samsioe efter workshopen.

Kristina Bäckström och Emma Samsioe