Centrum för handelsforskning anordnade under onsdagen en workshop som fokuserade på de utmaningar som handelsorganisationer möter idag – och de möjliga lösningar som finns. Under en halvdag fick deltagarna lyssna till inspirerande inspel från såväl forskare som kunniga praktiker. Seminariet anordnades i samband med Lunds universitets framtidsvecka.
Kristina Bäckström, forskare vid centrum för handelsforskning presenterade, tillsammans med Ulf Johansson, preliminära resultat av ett pågående forskningsprojekt under seminariet.
Vilka utmaningar och möjligheter har personalens när det gäller den fysiska butiken i framtiden?
Servicemöten i den fysiska butiken ser idag annorlunda ut på många sätt, men det personliga mötet med personal är alltjämt något som många kunder värdesätter högt och här finns möjlighet att skapa konkurrensfördelar - inte minst genom kunskap och ett bra bemötande. När det gäller utmaningar så handlar en central sådan om digitalisering i butik, där vi exempelvis ser att det finns ett behov av fortsatt utveckling för att de digitala verktyg som personalen använder ska vara ett bra stöd för dem i mötet med kunden.
Vad hoppas du att deltagarna tog med sig för insikter från workshopen?
Jag hoppas framförallt att de tyckte workshopen var givande och att dagen gav utrymme för intressanta diskussioner och erfarenhetsutbyte.