Fokus på framtidens medarbetare

Campus vänner
Kim Kihlström, Saga Gardevärn, William Andersson och Kristina Jarring Lilja. Foto: Campus vänner

Idag höll Campus Vänner frukostmöte på Marina Plaza, där studenter, företagare och personal från lunds universitet nätverkade. Temat och den centrala frågeställningen för dagens frukostmöte var ”Vad krävs av arbetsgivare för att attrahera morgondagens medarbetare?”

Campus Vänners ordförande Kristina Jarring Lilja inledde med att presentera några trender bland unga arbetssökande. Detta följdes sedan av en paneldiskussion där studenter från Service management medverkade:  William Andersson som läser sista året på retail-inriktningen, Kim Kihlström som läser sista året på health-inriktningen och alumnen Saga Gardevärn som tog examen från Service management-programmet med inriktning hotel & restaurant 2018. Tillsammans diskuterade de och gav sina perspektiv på hur arbetsgivare kan skapa attraktiva och lockande arbetsplatser.

Kultur och värderingar viktigt

Frågor som diskuterades var bland annat: Vilken information eftersöker kandidaten? Hur stor betydelse har ledarskapet och den information som finns om bolagets ledning? Vilka faktorer gör att man väljer bort en arbetsgivare? Vad kännetecknar en attraktiv företagskultur?

Studenterna menade att det som är viktigt vid val av arbetsgivare är att företagets värderingar ska matcha ens egna åsikter och kännas meningsfullt. Det är även viktigt att de värderingar som kommuniceras stämmer med verkligheten och därmed upplevs som trovärdiga. Det ska vara en företagskultur som främjar utveckling, som är tillåtande och präglas av öppenhet. Att ha kul på jobbet och trivas skapar ett attraktivt arbetsklimat.