Paketen möter dig där du är

relog
Daniel Hellström och Klas Hjort tror att delningsekonomin och handeln mellan konsumenter kommer att öka. Foto: Kennet Ruona

Den växande e-handeln ställer höga krav på logistiken i städerna, inte minst när det gäller den sista milen i leveranskedjan. Gemensam infrastruktur, paketautomater, digitala lås, cykelbud och delningsekonomi kan bidra till att lösa samhällets logistikutmaningar, tror Klas Hjort och Daniel Hellström.

Daniel Hellström är universitetslektor i förpackningslogistik och forskningsledare för ReLog – en forskargrupp inom handels- och citylogistik. Han berättar att det i städerna finns många olika distributionsnätverk. När 40–50 lastbilar kör samtidigt inne i staden är det väldigt svårt att samordna logistiken.

– Det behövs en gemensam infrastruktur för leveranser i staden och nya affärsmodeller som genererar nytta för användaren, menar Klas Hjort, biträdande universitetslektor i förpackningslogistik.

Nyligen arrangerade forskargruppen ett hackaton, där de tävlande lagen fick skapa nya lösningar på den sista milen av leveransen. Många av de medverkande var studenter, som fick anta utmaningar från Helsingborgs stad, Handelsrådet, Ikea, Postnord och MQ. Interaktionen mellan företag, forskare och studenter har ett stort värde i sig, menar Klas Hjort och Daniel Hellström.

Läs hela artikeln på Lunds universitets websida