Campus Helsingborg får nya initiativ och förstärkning på 35 miljoner kronor

rektor
Rektor Torbjörn von Schantz. Foto: Kennet Ruona

"Campus Helsingborg är en mycket viktig del av Lunds universitet och vi har länge diskuterat hur vi ska kunna stärka verksamheten och stimulera arbetet med att öka studentantalet.", skriver rektor Torbjörn von Schantz på sin blogg. Lunds universitet satsar 35 miljoner kronor på sju initiativ, som ska stärka och utveckla forskningen och utbildningsutbudet vid Campus Helsingborg.

Vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap har medel tilldelats för att etablera en tvärvetenskaplig plattform inom fältet "kulturella och kreativa verksamheter och uttrycksformer". Under en 5-årsperiod ska en forsknings- och utbildningsmiljö etableras på tre nivåer: Utvecklat GU-utbud på grundläggande och avancerad nivå, utveckling av uppdragsutbildning, etablering av forskarskola samt uppbyggnad och etablering av en gynnsam forskningsmiljö för tvärvetenskaplig forskningsexcellens.

Tre fakulteter (samhällsvetenskaplig, humanistisk och konstnärlig fakultet) och tre institutioner (Service management, Strategisk kommunikation samt Kulturvetenskaper) står bakom ansökan. Från Service management är följande personer med i projektet: Cecilia Fredriksson, Erika Andersson Cederholm, Katja Lindqvist, Elisabeth Högdahl, Carina Sjöholm, Filippa Säwe, Ida de Wit Sandström, Ola Thufvesson, Devrim Umut Aslan. Från Institutionen för kulturvetenskaper medverkar Philip Warkander,  Pernilla Rasmussen, Emma Severinsson. Från Institutionen för strategisk kommunikation medverkar Marie Ledendal och från Konstnärlig fakultet Anna Lyrevik.

Samtliga initiativ som nu har fått klartecken är:

Samhällsvetenskapliga fakulteten

• Howard Nothhaft, Institutionen för strategisk kommunikation, Strategic Communication: Behavioural Data Analysis
  • Nils Gustafsson, Institutionen för strategisk kommunikation, En strategisk plattform för politisk kommunikation
  • Marcus Knutagård, Socialhögskolan, Urban Social Innovation – en inramning för välfärdsarbete i förändring
  • Cecilia Fredriksson, Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Kulturens rum och kreativitetens villkor

Ekonomihögskolan

• Ulf Johansson, Företagsekonomiska institutionen, Förstärkning av forskningsöverbyggnad och skapande av forskarskola inom Retail Management

Humanistiska och teologiska fakulteterna

• Mikael Ottosson, Historiska institutionen, Historisk arbetslivsforskning

Lunds Tekniska Högskola, LTH

• Christin Lindholm, Institutionen för datavetenskap, Core of Extended Engineering